خلاصه ماشینی:
"در برنامۀ درسی خواندن،آموزش درک مطلب دو هدف عمدهدارد:اول،کمک به دانشآموزان برای فهم مطالب و محتوایدرس،و دیگر،توسعۀ توانایی آنها به منظور تبدیل آنان به افرادیخود تنظیم در استفاده از راهبردهای درک مطلب.
در ارزیابیهای بین المللی هم که در مرود ایران انجام شده-یعنی براساس مطالعۀ بین المللی تطبیقی پرلز که در سال 2001انجام شد و اطلاعات تطبیقی را پیرامون سواد خواندن در میاندانشآموزان پایۀ چهارم ارائه داد،نتایج متأسفانه بیانگر این مطلباست که میانگین توانایی دانشآموزان ایرانی در خواندن پایینتراز میانگین جهانی است؛با این توضیح که وضعیت دانشآموزانایرانی در پاسخ به سؤالاتی که جنبۀ استخراج صریح اطلاعات(حفظی)از متن داستان داشته،بهتر از مواردی بوده که نیاز بهاستنباط،استنتاج،ارزیابی و درک و فهم داشته است.
مشکلات خواندن همچنین برکسب اطلاعات خارج از برنامۀ درسی اثر معکوس میگذارد کهاین هم به نوبۀ خود بر درک مطلب تأثیر منفی میگذارد،زیرادرک این مطلب به طرز قابل ملاحظهای بر میزان اطلاعات عمومی فردمبتنی است."