خلاصه ماشینی:
"*تعداد تکرار 1-کمبود مواد اولیه از قبیل فیلم و زینگ و مشکل تهیۀ آنها از تهران*5 2-افزایش هزینۀ چاپ و محدودیت چاپخانه در استان*2 3-عدم وجود مرکز آموزش خبرنگاری و روزنامهنگاری در استان*5 4-پایین بودن قیمت حقالدرج آگهیهای دولتی*3 5-عدم وجود امکانات لازم به منظور توزیع به موقع و سریع روزنامه 2 6-بررسی چگونگی عناوین پستهای سازمانی همکاران اداری مطبوعات در چارت سازمانی استانها*2 7-بررسی نحوۀ صدور کارت خبرنگاری برای خبرنگاران*1 8-بررسی نحوۀ انتصاب نمایندگان و خبرنگاران نشریات در استانها و شهرها*2 9-بررسی اهداف و نقش رسانهها در جوامع بشری*3 10-بررسی شیوههای تجهیز و تکنولوژی چاپ و حمایت عادی از مطبوعات*3 11-بررسی و تجدید نظر در چگونگی مراحل صدور مجوز*2 12-تهیۀ ائین نامههای اجرایی*4 13-بررسی شیوههای عملی در جهت تقویت مبانی کیفی و محتوایی مطبوعات*5 14-بحث و گفتگو پیرامون نقش و وظایف هیأت منصفه و جرایم مطبوعاتی*2 15-اصلاح قانون مطبوعات*1 16-برگزاری سمینارهای سالی یک بار الی دوبار دربارۀ مسایل مطبوعات*1 17-تفویض اختیارات به مدیران کل استانها دربارۀ نحوۀ کار با مطبوعات محلی*3 7-2-عدم رویکرد و عدم استقبال مخاطبان در ارتباط با مطبوعات.
(2)-به اعتقاد برگزار کنندگان،نخستین سمینار مسایل زیر را یا مورد توجه قرار نداده و یا توجه کمتری به آنها نشان داده است: کمبود نیروی متخصص،ضعف بنیۀ علمی و آموزشی و کم توجهی به هویت و استقلال حرفهای،کمبودها و ناهماهنگیهای موجود در جنبههای قانونی،ناآشنایی دقیق با آثار اجتماعی ارتباطات،عدم ارزیابی صحیح از مخاطبان و سطح نیازها و خواستههای آنها،عدم تبیین درست نقش و منزلت و مسؤولیت روزنامهنگاران و نویسندگان مطبوعات،کم توجهی به جنبههای کاربردی و برتری سطح تئوریک مباحث یا مسایل معتنابه مطبوعات در کشور،دوری گزیدن و بیتوجهی به بحث تهاجم فرهنگی و طرح موضوعات قابل بحث در عرصۀ طرحها،روشها و اهداف کشورهای توسعه یافته برای رویارویی با جریانهای دینی و ملی و استقلال طلبانه در کشورهای در حال پیشرفت و عدم ارتباط دوسویه میان شرکت کنندگان و برگزارکنندگان سمینار،به نحوی که نخستین سمینار مطبوعات نتوانست به خوبی از عهدۀ نقش جذب مخاطبین در حد قابل قبول برآید."