چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش مهارتها ی زندگی بر کاهش تعلل و افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع سوم راهنمایی شهرستان اسلام آباد غرب صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر مقطع سوم راهنمایی شهرستان اسلام آباد غرب تشکیل می داد. روش نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ای انجام گرفت. بدین منظور از جامعه مورد نظر دو برابر و نیم ظرفیت انتخاب شدند . سپس پرسشنامه تعلل روی آنها اجرا و افرادی را که واجد شرایط بودند و بیشترین میزان تعلل را داشتند انتخاب شدند. پس از انتخاب تصادفی گروههای آزمایش و گواه، ابتدا بر روی هر دو گروه پیش آزمون اجرا شد و نسبت به اخذ معدل نیمسال اول آنها اقدام گردید. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه تعلل شوارزر و شمینتز و دیهل (2000 )بود. پس از اجرای پیش آزمون مداخله آزمایشی(آموزش مهارت های زندگی خود آگاهی،حل مسئله،مدیریت زمان و تصمیم گیری)برای گروه آزمایشی در طی 10 جلسه اجرا گردید ولی به گروه گواه هیچ آموزشی داده نشده. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد و معدل نیمسال دوم نیز گردآوری شد. برای اجرای این پژوهش از طرح آزمایشی پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس تک و چند متغیری نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی باعث کاهش تعلل دانش آموزان دختر گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه می شود. اما این آموزش بر پیشرفت تحصیلی آنان تاثیر معنی داری نشان نداد.
The present study has been an endeavor to determine the effect of life skills training in procrastination and school achievement of female third grade guidance school students. The related population of this study includes all third year guidance school girl students in Islamabadgharb city. The sample includes 30 students how were selected randomly according to multistage sampling method. The experimental-control، with pretest-post test was used in this study. The materials used in this research were: Schwarzer، Schmitz and Diehil procrastination scale، student''s average (academic achievement) and life skills training guide. The experimental group was provided with the 10 sessions training. Data Analyzing through MANOVA & ANOVA revealed that life skills training can decrease student''s procrastination. Moreover results indicate that life skills training can not enhance school achievement.
خلاصه ماشینی:
{%{J{U U}روانشناسی بالینی و شخصیت دانشور رفتار تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش تعلل و افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دخترJ} دریافت مقاله:88/7/1 پذیرش مقاله:89/10/15 lanruoJ hcraeseR-cifitneicS ytisrevinU dehahS fO 5.
oohay@imesayp:liam-E* چکیده {IBپژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی برکاهش تعلل و افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع سوم راهنمایی شهرستان اسلامآباد غرب صورت گرفت.
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیری (مانکوا)نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی باعث کاهش تعلل دانشآموزان دختر گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه میشود؛اما این آموزش برپیشرفت تحصیلی آنان تأثیری معنیدار نشان نداد.
در ایران نیز پژوهشهایی بسیار در راستای مهارتهای زندگی صورت گرفته است که از اثربخشی این آموزشها،حاکی است که از جمله آنها {o(1)- ypareht roivaheb evitome lanoitaR o} {o(2)- sisoruen o} {o(3)- ssenyhs o} {o(4)- noitaluger fleS o} {o(5)- gnikees noitasnes o} &%00506SBRG005G% میتوان به موارد زیر اشاره کرد:تأثیر بربهداشت روان دانشجویان،افزایش سلامت جسمی و روانی مانند اعتماد به نفس،مقابله با فشارهای محیطی و روانی کاهش اضطراب و افسردگی،کاهش افت تحصیلی{o1o}،تقویت ارتباط بینفردی و رفتارهای سالم و مفید اجتماعی، کاهش سوء مصرف مواد مخدر و پیشگیری از مشکلات روانی،رفتاری و اجتماعی،افزایش شایستگیهای اجتماعی و ارتقاء سطح روابط بینفردی و مفهوم خودتحصیلی نوجوانان،کاهش میزان افسردگی نوجوانان،عزت نفس{o2o}دانشآموزان،برقراری ارتباط اجتماعی کارآمد در دانشآموزان دختر،کاهش افسردگی و بهبود مهارتهای مقابلهای نوجوانان اقدامکننده به خودکشی42،43 و 40.
pp,13 ygolohcysP gnilesnuoC fo lanruoJ,setalerroc laroivaheb-evitingoc dna ycneuqerF:noitanitsarcorp cimedacA.
pp,13 ygolohcysP gnilesnuoC fo lanruoJ,setalerroc laroivaheb-evitingoc dna ycneuqerF:noitanitsarcorp cimedacA.