چکیده:
هدف : هدف مطالعه حاضر، مطالعه و بررسی عوامل موثر بر ترویج فرهنگ کارآفرینی با رویکرد اسلامی در بین دانشجویان دانشگاههای کردستان بوده است. بدین منظور، 431 نفر از دانشجویان رشته های مختلف در دانشگاههای دولتی و غیر دولتی استان کردستان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش: مطالعه حاضر بر حسب هدف، کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی(survey) و از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است.یافته ها: یافته ها نشان می دهدحمایت از پایان نامه ها و پژوهشهای مرتبط با کارآفرینی اسلامی، برگزاری مسابقات و نمایشگاههایی در ارتباط با موضوعات کارآفرینی و بینش اسلامی و برگزاری سمینار و ارائه سخنرانی علمی مرتبط با موضوع کارآفرینی اسلامی، به ترتیب رتبه های اول تا سوم را دارند و مناسب ترین روش ترویجی اجرا شده در دانشگاهها محسوب می شوند. نتیجه گیری : نتایج تحقیق نشان می دهد میزان روحیه کارآفرینی دانشجویان دانشگاههای کردستان بر اساس شاخصها و معیارهای اسلامی در سطح به نسبت مناسبی قرار دارد و برخورداری دانشجویان این دانشگاهها از مولفه های مربوط به عوامل ارزشی و آموزشگاهی، مانند داشتن بینش مذهبی و بینش اجتماعی در سطح مناسب، آموزشهای ارائه شده مرتبط با فرهنگ کارآفرینی توسط استادان در مراکز رشد این دانشگاهها که برگرفته از مبانی دینی و ارزشی بوده، بر میزان روحیه کارآفرینی آنان تاثیرگذار بوده است. اغلب دانشجویان دانشگاههای استان کردستان معتقدند بومی سازی علوم انسانی بر اساس رویکردهای اسلامی، تدوین دروس بر اساس متون اسلامی و وحدت در مبنای علم و دین، می تواند بر تقویت فرهنگ کارآفرینی آنان تاثیرگذار باشد.
خلاصه ماشینی:
نتیجه گیری : نتایج تحقیق نشان میدهد میزان روحیة کارآفرینی دانشجویان دانشگاههای کردستان بر اساس شاخصها و معیارهای اسلامی در سطح به نسبت مناسبی قرار دارد و برخورداری دانشجویان این دانشگاهها از مؤلفههای مربوط به عوامل ارزشی و آموزشگاهی، مانند داشتن بینش مذهبی و بینش اجتماعی در سطح مناسب، آموزشهای ارائه شدة مرتبط با فرهنگ کارآفرینی توسط استادان در مراکز رشد این دانشگاهها که برگرفته از مبانی دینی و ارزشی بوده، بر میزان روحیة کارآفرینی آنان تأثیرگذار بوده است.
3. تا چه اندازه عوامل آموزشگاهی بر ترویج فرهنگ کارآفرینی دانشجویان دانشگاههای استان کردستان تأثیرگذار است؟ به منظور برآورد و پیشبینی میزان تأثیر هر یک از مؤلفههای عوامل آموزشگاهی بر ترویج فرهنگ کارآفرینی، از روش تجزیه و تحلیل واریانس برای برآورد تفاوت معناداری استفاده شده است.
4. تا چه اندازه محتوای آموزشی بر ترویج فرهنگ کارآفرینی دانشجویان دانشگاههای استان کردستان تأثیرگذار است؟ به منظور برآورد و پیشبینی میزان تأثیر مؤلفههای محتوای آموزشی بر ترویج فرهنگ کارآفرینی، از روش تجزیه و تحلیل واریانس برای برآورد تفاوت معناداری استفاده شده است.
از این رو، دانشگاه به عنوان مهمترین مرجع تولید و اشاعة دانش جدید میتواند کارآفرینی کند نتایج حاصل از مطالعة حاضر نشان میدهد که میزان روحیة کارآفرینی دانشجویان دانشگاههای کردستان بر اساس شاخصها و معیارهای اسلامی در سطح به نسبت مناسبی قرار دارد و برخورداری دانشجویان این دانشگاهها از مؤلفههای مربوط به عوامل ارزشی، مانند داشتن بینش مذهبی و بینش اجتماعی در سطح مناسب، بر میزان روحیة کارآفرینی آنان تأثیرگذار بوده است.
اغلب دانشجویان دانشگاههای استان کردستان معتقدند که بومیسازی علوم انسانی بر اساس رویکردهای اسلامی، تدوین دروس بر اساس متون اسلامی و وحدت در مبنای علم و دین میتواند بر تقویت فرهنگ کارآفرینی دانشجویان این دانشگاهها تأثیرگذار باشد.
"Entrepreneurship Education Research: Experience and Challenge", In D.