چکیده:
نماد یکی از صور خیال شعر فارسی است که برخلاف سایر صور خیال در کتابهای درسی چندان توجهی به آن نشده است. بر این اساس، نویسندة مقاله بر آن است تا به معرفی بیشتر این آرایه بپردازد.
خلاصه ماشینی:
"رمز یا نماد یکی از فنون بسیار هنرمندانهای است که در فرهنگ و تمدن انسان جلوههای گسترده و متنوعی دارد و از دیرباز مورد توجه گویندگان و شاعران بزرگ زبان فارسی قرار گرفته است.
) محمود فتوحی در کتاب «بلاغت تصویر» دربارة نماد اینگونه میگوید: «نماد بیانگر کلیات و مفاهیم بزرگ به وسیلة موضوعات جزئی است اما این موضوعات و تصاویر جزئی چنان زنده و جاندارند که ذهن را تسخیر میکنند.
» (لافورگ رنه و آلندی رنه، ۱۳۷۴: ۱۳) آنچه در تعریف «نماد» بیان شده، همچنان چند پهلو و ناگشوده باقی مانده است اما شناخت نمادها برای هر فرد لازم و ضروری است و به تعبیر استاد کزازی «برای آگاهی از آنچه در ناخودآگاه میگذرد، به ناچار باید زبان نمادها را دانست و از آنها راز گشود.
سمبلیسم مکتبی ادبی بود که استفاده از نماد و مفاهیم نمادین را توصیه میکرد و پیروان آن معتقد بودند که «شعر باید از راه آهنگ داخلی کلمات، دقایق احساس و احوال روحی را - که بیان مستقیم آنها امکان ندارد - به خواننده یا شنونده القا کند» (تولستوی، ۱۳۵۰: ۹۰) البته ناگفته نماند که آناتول فرانس - نویسنده و متفکر معروف فرانسوی- از نخستین کسانی بود که با گنگی و ابهام سخن گفتن سمبلیستها مخالفت کرد.
رمز یا نماد یکی از فنون بسیار هنرمندانهای است که در فرهنگ و تمدن انسان جلوههای گسترده و متنوعی دارد و از دیرباز مورد توجه گویندگان و شاعران بزرگ زبان فارسی قرار گرفته است بقیة مطلب در وبگاه نشریه"