خلاصه ماشینی:
استاد شفیعی در حوزة گروه موسیقایی، که زبان شعر را از زبان روزمره به اعتبار آهنگ و توازن امتیاز میبخشند، آوردهاند: «وقتی مجموعة آوایی به لحاظ کوتاه و بلندی مصوتها یا ترکیب صامتها و مصوتها از نظام خاصی برخوردار باشند، نوعی موسیقی به وجود میآید که آن را وزن مینامیم و اهل هر زبانی وزن شعر خود را در تناسبهایی خاص احساس میکنند که اهل زبان دیگر ممکن است آن تناسب را احساس نکنند.
» دیگر مجموعة آوایی از این رهگذر، قافیه است که به تعبیر استاد شفیعی «صامتها و مصوتهایی هستند که در وسط یا آخر و حتی اول قسمت میتوانند تناسب دیگری هم داشته باشند که خود صورت دیگری از موسیقی شعر است و آن را قافیه میخوانیم.
درنگ تأملی از این نوع درنگها به نکات بیشتری میتوان دست یافت؛ زیرا تعداد آنها در گفتار زیاد است و برخلاف درنگهای تنفسی که برای رساندن هوا به ششها صورت میگیرند، این درنگها هیچگونه هدف فیزیولوژیکی را دنبال نمیکنند.