چکیده:
شیوة رایج در تدریس ادبیات فارسی در مدارس راهنمایی و دبیرستانها مبتنی بر تقریر معنی ابیات و متون منثور کهن برای دانشآموزان است. این نوشتار به بررسی کاستیهای این روش و ارائة شیوهای پیشنهادی – که همان شیوة مورد نظر نویسندگان کتابهای درسی است – برای تدریس ابیات و متون منثور میپردازدفعالیتهای آموزشی در سایة فناوری و ابزار و وسایل آموزشی به منظور یاددهی و یادگیری بیشتر، بهتر و عمیقتر صورت میگیرد. همچنین با استفاده از تجربیات علمی و عملی میتوان به این مهم دست یافت. «معلم» به عنوان زمامدار کلاس با ایجاد فضای مناسب آموزشی و فراهم نمودن تجهیزات به خوبی میتواند به اهداف اصلی آموزش، که همانا پیشرفت و بهبود کیفیت آموزش است، دست یابد. استفاده از چارتها و تصاویر، گام مهمی در جریان آموزش است. با این روش میتوان مسائل و مفاهیم انتزاعی را، که یادگیری آنها برای فراگیرندگان دشوار است، به صورت انتفاعی و تجسمی درآورد و یادگیری را سرعت و تداوم بخشید. درس «کلاس نقاشی» از ادبیات فارسی (۱) سال اول متوسطه از جمله مفاهیم انتزاعی است که با استفاده از تصویر به آن دست یافتهایم.
خلاصه ماشینی:
"این در حالی است که دانشآموزان دورة ابتدایی، که خود به روخوانی متون میپردازند، در روانخوانی و درک کلی متون از دانشآموزان دورههای راهنمایی و دبیرستان موفقترند فرشاد مرادی دانشجوی دکترای زبان و ادب فارسی و مدرس دانشگاه پیام نور قروة کردستان چکیده شیوة رایج در تدریس ادبیات فارسی در مدارس راهنمایی و دبیرستانها مبتنی بر تقریر معنی ابیات و متون منثور کهن برای دانشآموزان است.
اصلیترین علت این ناتوانی، عدم مراجعة دانشآموز به واژهنامة پایانی کتابهای ادبیات است صابر معصومی کارشناس ارشد و دبیر زبان و ادب فارسی دبیرستانهای خلخال برخی ابیات و جملهها نیاز به تأکید دارند و معلم به تشخیص خود میتواند بر این گونه ابیات و عبارات بیشتر تأکید کند چکیده فعالیتهای آموزشی در سایة فناوری و ابزار و وسایل آموزشی به منظور یاددهی و یادگیری بیشتر، بهتر و عمیقتر صورت میگیرد."