خلاصه ماشینی:
اگر به بهترین عبادتها که سرآمد آنها تفکر در کشتة خویش و اندیشه در آتیة فرزندان معنویمان است مشغول باشیم، در اینصورت همة خوبیها را یکجا فراچنگ آوردهایم؛ یعنی، بهترین بندگان به بهترین خدمات در بهترین ساعتهای سال در فکر بهترین چیزها (سعادت دنیا و آخرت) برای بهترین آفریدههای خداوند اشتغال داشتهاند!
در واقع، مغز و اعصاب مشاوران، مدیران، معلمان و سایر نقشگذاران تربیتی مدارس فرسایش بیشتری را تحمل میکند اما ارزش عمر بهقول ابنسینا به کیفیت آن است نه به درازایش!
عمر مشاور، معلم و مدیر از آنرو با معنا و ارزش است که برای انسان صرف میشود.
ویلیام گلاسر مبتکر «نظریة انتخاب» معتقد است که مدرسه باید به نیازهای فعلی معلمان و دانشآموزان و سایر کارکنان پاسخ دهد وگرنه تحمل آن برای افراد سخت میشود.
اگر مدیران را رهبران و مربیان تربیتی را راهبران و معلمان را کارگزاران تربیت رسمی مدرسهای بدانیم، ما باید آگاه باشیم که مشاوران، راهنمایان، تشخیصگران تربیتهای آسیبزای پنهان و آشکار و تسهیلگران تربیت صحیح و ارزشی هستند.