چکیده:
این پژوهش با توجه به نظریه ی شغلی – شخصیتی جان هالند و استفاده از پرسشنامه ی سیاهه ی شغلی وی، در میان ٨٥٠ نفر از دانش آموزان پایه ی اول مقطع متوسطه ی شهر سیرجان با هدف بررسی ویژگی های شخصیتی و شغلی و رابطه ی میان شخصیت افراد با مشاغل موجود کشور، با در نظر گرفتن عامل های موثر در انتخاب رشته ی تحصیلی و شغلی آنان انجام گردید، روش پژوهش توصیفی ، از نوع پیمایشی و کاربردی است و دادههای اولیه از راه پرسشنامه و مصاحبه بدست آمد، با بررسی پرسشنامه ها و نظرات افراد، تغییراتی در پرسشنامه ی جان هالند اعمال شد که منجر به ایجاد پرسشنامه ای هوشمندانه تر گردید. جان هالند، پاسخ های کاربر را فقط با بله و خیر می سنجید که در بسیاری از موردها افراد نمی توانستند نظر خود را نسبت به یک شغل ، فقط به صورت بله و خیر مطرح کنند. با تغییر جوابها به صورت کاملا، تا حدی، کمی و اصلا پاسخ به پرسشنامه راحت تر شد. نتایج بدست آمده از این پژوهش به پیاده سازی نرم افزاری منجر شد و مشخص کرد که هر یک از کاربرانی که پرسشنامه را پر می کنند، دارای چه درصدی از ٦ تیپ شخصیتی طبقه بندی هالند هستند.
خلاصه ماشینی:
ارایه ی راهبردهایی برای هدایت تحصیلی و شغلی دانش آموزان دورهی متوسطه ی شهرستان سیرجان الناز نظری ١ ، فاطمه محمدی ٢ و حسین حاتمی ٣ چکیده این پژوهش با توجه به نظریه ی شغلی – شخصیتی جان هالند و استفاده از پرسشنامه ی سیاهه ی شغلی وی، در میان ٨٥٠ نفر از دانش آموزان پایه ی اول مقطع متوسطه ی شهر سیرجان با هدف بررسی ویژگی های شخصیتی و شغلی و رابطه ی میان شخصیت افراد با مشاغل موجود کشور، با در نظر گرفتن عامل های موثر در انتخاب رشته ی تحصیلی و شغلی آنان انجام گردید، روش پژوهش توصیفی ، از نوع پیمایشی و کاربردی است و دادههای اولیه از راه پرسشنامه و مصاحبه بدست آمد، با بررسی پرسشنامه ها و نظرات افراد، تغییراتی در پرسشنامه ی جان هالند اعمال شد که منجر به ایجاد پرسشنامه ای هوشمندانه تر گردید.
مقدمه هدایت تحصیلی دانش آموزان به سوی رشته های متناسب با علایق آنها و نیازهای جامعه موضوعی است که باید بر اساس پژوهش و کار کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد.
از میان آنها ١٥٠ دانش آموز (٧٥ دختر و ٧٥ پسر مقطع اول دبیرستان) به شیوهی نمونه گیری طبقه ای تصادفی جهت نمونه گیری آماری انتخاب شده و پرسشنامه ی شغلی ، شخصیتی جان هالند در مورد آنها اجرا گردید پرسشنامه ی مورد استفاده از نوع پرسشنامه ی بسته پاسخ و منظم بوده در این پرسشنامه تیپ های شخصیتی به شش طبقه واقع گرا، جستجوگر، هنری، اجتماعی ، قراردادی و متهور تقسیم شده است .