چکیده:
اشاعه تکنولوژی اطلاعاتی مدرن در تمام جوامع جهانی، بدون شک بر شیوه زندگی روزمره مردم دنیا تأثیرگذار بوده و الگوهای رفتاری جوانان ایرانی نیز متأثر از اشاعه سریع فرهنگ مدرن سایر ملل و جوامع غربی است. فرهنگپذیری صرفا در محیطهای فیزیکی و محسوس اطراف ما نیست، بلکه به موازات آن افراد از محیط فرهنگ مجازی نیز بهرهمند و با آن همانند میشوند. ورود عناصر فرهنگ جدید به واسطه جذابیت فضای مجازی اینترنت و تجربه و حضور مستمر قشر دانشجو در آن محیط با نیازها و انگیزههای مختلف (علمی، آموزشی، سرگرمی و خبری) منجر به بازتولید سلیقههای مجازی شده است. شناخت تأثیر فضای مجازی اینترنت بر مدگرایی دانشجویان دانشگاه آزاد همدان، با استفاده از روش پیمایشی و جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته، با حجم نمونه 381، به روش نمونهگیری طبقهای مورد بررسی قرار گرفت و نتایج یافتهها نشان داد، بین فضای مجازی و تمایل به مدگرایی رابطه معناداری وجود دارد بطوریکه دانشجویان بطور متوسط 64 درصد گرایش به مد دارند. بنابراین یکی از کارکردهای اینترنت، تولید و بازتولید معنا و اشاعه نماد و الگوهای رفتاری در بین جوانان ایرانی محسوب میشود.
خلاصه ماشینی:
"شناخت تأثیر فضای مجازی اینترنت بر مدگرایی دانشجویان دانشگاه آزاد همدان، با استفاده از روش پیمایشی و جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته، با حجم نمونه 381، به روش نمونهگیری طبقهای مورد بررسی قرار گرفت و نتایج یافتهها نشان داد، بین فضای مجازی و تمایل به مدگرایی رابطه معناداری وجود دارد بطوریکه دانشجویان بطور متوسط 64 درصد گرایش به مد دارند.
یافتههای آماری در مجموع حاکی از آن است که بیش از 95 درصد دانشجویان به فضای مجازی دسترسی داشته و بیش از 40 درصد دانشجویان بین 2-1 ساعت از زندگی روزمره خویش را در فضای مجازی اینترنت سپری میکنند و نیز برای 75 درصد پاسخگویان جامع بودن اطلاعات فضای مجازی حائز اهمیت است و این حاکی از استفاده ابزاری دانشجویان از اینترنت و واقف بودن آنها به امکانات اینترنت است، به بیان دیگر بیشتر آنها به دنبال رفع و رجوع نیاز آموزشی و درسی هستند، چنانچه مهمترین انگیزه استفاده از فضای مجازی در این بررسی جستجوی اطلاعات علمی آموزشی و سپس سایر شاخصهای مطرح شده است.
بسیاری از مردم از اینترنت برای تفریح، وقتگذرانی، فراموش کردن مشکلات، غلبه بر احساس تنهایی و سرگرم شدن استفاده میکنند، بنابراین بعد از نیاز آموزشی و تحقیقی، نیاز به فیلم، موسیقی، آشنایی با شیوه ازدواج، آشنایی با فرهنگهای مختلف و جستجوی مدهای غربی محتوایی هستند که بیشترین خشنودی و رضایتمندی را برای پاسخگویان در فضای مجازی نسبت به سایر موضوعات دیگر داشته است و در مجموع انگیزه استفاده با شاخص سرگرمی و تفریح با بیشترین فراوانی در مدگرایی آنها تأثیرگذار بوده است."