چکیده:
حضور رنگ در زندگی بشر، بیش از هر چیز برآمده از نوع نیاز روحی اوست. رنگ ها در زندگی معنوی و عاطفی انسان ها تاثیراتی انکار ناپذیر دارند. همچنین رنگ ها عاملی برای اندیشیدن مخاطب خود به منظور علت یابی آن هاست. هر رنگ ممکن است تاثیر فرح بخش یا غمناکی بر روان بیننده خود بگذارد. رنگ در فرش هم دارای اهمیت خاصی است؛ اولین چیزی است که توجه بیننده را به خود جلب می کند، تلفیق و هماهنگی یا تضاد بین رنگ هاست که این پدیده هنری را زیبایی می بخشد و آن را در بین سایر دست بافت های انسان ممتاز می کند. چه بسا یک طرح قالی با رنگ های متفاوت، آثار مختلف روحی و روانی بر افراد بگذارد. رنگ های گوناگونی که در فرش ها مشاهده می کنیم، حاصل مراحل فنی و هنری متعدد و نتیجه دسترنج هنرمندانه رنگرزان فرش این مرز و بوم است که با تحمل زحمات فراوان، آن را به عمل می آورند. نگارنده این مقاله با استفاده از روش های میدانی و کتابخانه ای و شیوه توصیفی، رنگرزی فرش در یکی از زادگاه های آن یعنی کاشان، را مورد بررسی قرار داده و ضمن معرفی آن، انواع رنگ ها و نیز روش های آن را در معرض آشنایی گذاشته است.
خلاصه ماشینی:
(مروري بر صنايع دستي ايران، ص٣١٤) اما توليد انبوه فرش و يـا توليد فرشهاي زربفت و گرانقيمت ابريشمي و با کيفيت هنـري عـالي، ظـاهرا از دورة صفويه شروع ميشود؛ دورهاي که در آن، حامي هنر بودند و به دليل زمينه هاي فرهنگي و مذهبي، شهر کاشان را مورد توجه ويـژه قـرار مـيدادنـد.
آنان در اصول قاليبافي مداخله و اعمال نظرهايي کردند که اعتبـار ايـن صـنعت تاريخي را متزلزل ساخت و حتي در سه رکن آن که رنگ و نقشه و بافت بود، تغييراتـي رنگ و رنگرزي در فرش کاشان 119 دادند که اصالت صنعتي و جنبۀ هنري و صبغۀ ايراني بودن آن را از بين ميبـرد، زيـرا بـه جاي رنگ هاي نباتي طبيعي ايراني، رنگ هاي آلزيرين را به کار بردند.
رنگ و رنگرزي در فرش کاشان 129 نمونه هايي از تصاوير فرش کاشان در دورههاي مختلف پژوهش نامه کاشان شمـارة يکم پاييز و زمستان ١٣٩١ فرش معاصر کاشان فرش اوايل قرن بيستم کاشان 130 * علاوه بر اين ، با بررسي ميداني نگارندهگل گفته هايي از رنگرزان و تجـار فـرش کاشـان بـه شرح زير آورده ميشود: ـ پشم را از کرمانشاه و مشهد ميآوردند.