خلاصه ماشینی:
بخش ویژه noitceS cificePS (به تصویر صفحه مراجعه شود) راهبردهای عملیاتی جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی در شهر rof seigetartS lacitcarP tceriD ngieroF gnitcarttA ytiC eht ni tnemtsevnI *مجتبی ملازم الحسینی iniessohlA mezaloM abatjoM **امین فرجی ملائی iealloM ijaraF nimA *چکیده {IBتوسعه و ارتقای سطح کیفی زندگی شهری،همواره نیازمند صرف هزینهها و سرمایهگذاریهای کلانی است که مدیریت شهری برای تأمین آنها با مسائلی روبرو میباشد.
این مقاله،سرمایهگذاری خارجی را به عنوان یکی از روشهای مشارکتی به منظور توسعه اقتصادی شهر و تأمین مالی هزینههای شهرداری،مورد بررسی قرار داده است.
نیاز شهرهای کشورهای در حال توسعه به ایجاد و توسعه زیرساختها بسیار بالا میباشد و تواناییهای مالی شهرداریها و دولتهای مربوطه،پاسخگوی ایجاد تمامی زیرساختها نمیباشد و از سوی دیگر شهرداریها،دولتها و بخشهای عمومی،تخصص و کارایی لازم را در این زمینه دارا نمیباشند؛ازاینرو،بهرهگیری از کمک،تخصص،کارایی و نوآوری بخش خصوصی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است( 9002,gnuehC ).
به منظور دستیابی به مکانیزم جذب سرمایههای خارجی،ایجاد سازوکار بازاریابی از اهمیت بالایی برخوردار است امروزه شهرداریها در ایران با مشکل تأمین مالی برای اجرای پروژههای خود مواجهاند که یکی از روشهای تأمین مالی میتواند جذب سرمایهگذاری خارجی باشد.
به طور کلی بستههای سرمایهگذاری در شهر در سه دسته به قرار زیر قابل دستهبندی است: 1-پروژههایی که صرفا منجر به تولید کالاهای عمومی در حوزه شهری نظیر معابر و دسترسی، فضاهای عمومی،آموزشی،بهداشتی و فضای سبز میگردند(این پروژهها از نظر اقتصادی و مالی قابل توجیه نبوده و غیر انتفاعی محسوب میشوند).