چکیده:
هدف از این پژوهش شناسایی و بررسی عوامل مؤثر در آمادگی پیادهسازی مدیریت فرایندهای کسب و کار میباشد. بدین منظور ابتدا با مطالعات منابع کتابخانهای گسترده و با مراجعه به منابع، مقالات و مجلات علمی و سایتهای اینترنتی به شناسایی رویکرد و عوامل حیاتی مؤفقیت در پیادهسازی مدیریت فرآیندهای کسبوکار پرداختیم اما از آنجایی که هیچ کدام از الگوها به طور جامع آمادگی پیادهسازی مدیریت فرایندهای کسب وکار را بررسی نکرده بود، لذا بر اساس مرور ادبیات پیشین، دستهبندی عوامل را پیشنهاد کردیم تا به طور کلی بتواند آمادگی پیادهسازی مدیریت فرایندهای کسبوکار را در سازمان مورد سنجش قرار دهد. سپس بر اساس چارچوب نظری بدست آمده، پرسشنامهای تنظیم گردید که در اختیار کارشناسان، کارشناسان ارشد، سرپرستان و رؤسای شرکت بازرگانی پتروشیمی قرار گرفت. پس از جمعآوری این پرسشنامهها و تحلیل آماری نتایج حاصل از جمعآوری اطلاعات توسط نرم افزارSPSS ، نشان داد که از بین عوامل شناسایی شده در این پژوهش (انتخاب روششناسی، مدیریت پروژه، فناوری اطلاعات، جو سازمانی، مدیریت تغییر، مدیریت ارشد)، تنها فناوری اطلاعات و مدیریت ارشد بر آمادگی سازمانی جهت پیادهسازی مؤفق مدیریت فرآیندهای کسبوکار در شرکت بازرگانی پتروشیمی تأثیر دارد
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش 11 عامل به عنوان عوامل حیاتی موفقیت شناخته شده که شامل موارد زیر می باشد: جدول ٢: چارچوب تئوریک عوامل حیاتی موفقیت در پیادهسازی مدیریت فرایند کسب و کار (رجوع شود به تصویر صفحه) منبع: یافتههای پژوهش سابقه پژوهشهای مشابه خارجی مکس وینی در سال 2009، پژوهشی را در زمینه تجزیه و تحلیل، طراحی و پیادهسازی پروژههای موفق فرایندهای کسب و کار انجام داد که در نتیجه این پژوهش، 13 عامل زیر را در موفقیت این پروژهها حیاتی معرفی کرد (McSweeney, 2009).
1Fridman نتیجهگیری چارچوب نظری که در این پژوهش بر اساس مرور ادبیات پیشین ارائه شده است، بیانگر این میباشد که شش عامل (انتخاب روششناسی، مدیریت پروژه، فناوری اطلاعات، جو سازمانی، مدیریت تغییر، مدیریت ارشد) بر آمادگی سازمان جهت پیادهسازی موفق مدیریت فرآیندهای کسب و کار تأثیر دارد و هر یک از این عوامل شامل تعدادی متغیر میباشند که به آنها اشاره شد، اما اطلاعات حاصل از پرسشنامه و تحلیل آماری نتایج حاصل از جمعآوری اطلاعات نشان داد که از بین عوامل شناسایی شده در این پژوهش (انتخاب روششناسی، مدیریت پروژه، فناوری اطلاعات، جو سازمانی، مدیریت تغییر، مدیریت ارشد)، تنها فناوری اطلاعات و مدیریت ارشد بر آمادگی سازمانی جهت پیادهسازی موفق مدیریت فرآیندهای کسب و کار در شرکت بازرگانی پتروشیمی تأثیر دارد، که یکی از اصلیترین دلایل این نتیجهگیری آن است که متغیرهای فناوری اطلاعات و مدیریت ارشد، فاکتورهای ملموسی به منظور درک افراد سازمان برای پیادهسازی مدیریت فرآیندهای سازمان میباشند، بنابراین آمادگی شرکت از نظر هر شش عامل یکسان نیست شرکت در بعضی موارد وضعیت بهتری دارد و در برخی مواقع بسیار ضعیفتر است که مسلما باعث شکست این پروژه وصرف هزینههای هنگفت میشود."