خلاصه ماشینی:
"حال که مسئلۀ تحول علوم انسانی در عرصۀ آموزش و پژوهش و ترویج،به صورت دفعی امکانپذیر نیست،پس باید به صورت تدریجی و فرایندی در سه ساحت پیگیری شود: ساحت اول:بهینهسازی(شناخت و تدوین فرایند،سیاستها و مدیریت راهبردی تحول)؛ ساحت دوم:بومیسازی علوم انسانی(آموزش و پژوهش در راستای نیازهای جامعه اسلامی)؛ ساحت سوم:اسلامیسازی علوم انسانی(تولید نظریههای علوم انسانی مبتنی بر مبانی و روششناسی اسلام).
در این مرحله،بانک اطلاعات رشتههای علوم انسانی در عرصۀ آموزش و پژوهش و استادان و اعضای هیئت علمی و دانشجویان و منابع درسی و وضعیت سرفصلها و مدیریت علوم انسانی در کشور تهیه میشود تا با شناخت کامل وضع موجود بتوان برای وضعیت مطلوب مدرسان و دانشجویان متعهد و متون درسی و تحقیقات هدفمند،برنامۀ آموزشی و پژوهشی و فرهنگی مطلوبی را تهیه کرد.
اسلامیسازی علوم انسانی نیز بدین معناست که انسان مطلوب و توصیههای کلان انسانی را از قرآن و سنت و عقل به دست آوریم و انسان تحققیافته را نیزبا روش تجربی-عقلی و مبانی اسلامی،تبیین و تفسیر کنیم."