خلاصه ماشینی:
"تبریزی پس ازبیان این مقدمه،صحبت خود را چنین ادامه داد:«با توجهبه همین وضعیت بود که سید جمال الدیناسدآبادی در دورۀ ناصری به نظریهپردازیدست زد و با گوشزد کردن لزوم اصلاحاتبه ناصر الدین شاه،دوای درد جامعه رااحیای فرهنگ اسلامی دانست.
منصوره اتحادیه در تبیین این اختلاف(به تصویر صفحه مراجعه شود)اظهار کرد:«شیخ فضل الله نوری در آغازموافق مشروطه بود،اما زمانی که مشاهدهکرد این انقلاب به سمت سکولاریبسم وسوسیالیسم منحرف میشود به مخالفت باآن دست زد؛درواقع او خیلی زود فهمید کهچه رویدادی در حال اتفاق است.
انجمنها تبریزی در برابر این دیدگاه که رشدانجمنها در دورۀ مشروطه را نشانۀ بالا رفتنسطح درک سیاسی جامعه میداند،به نامۀدهخدای جوان به طالبوف اشاره کرد کهدر آن خواستار بازگشت او به ایران شده ووجود حدود پانصد انجمن و حزب را دلیلبر ترقی وضع کشور دانسته بود،اما طالبوفدر پاسخ گفته بود:«کدام حیوانی یک شبهپانصد انجمن و حزب زاییده است»."