خلاصه ماشینی:
"از سویی قرآن هیچگونه دستوریبرای زندگی کردن فرد مسلمان در جامعهایغیرمسلمان ذکر نکرده است و از سویی دیگر،هنگامی که تقسیمبندی نظری دار الاسلام در برابردار المسیحیت(یا به صورت کلیتر دار الحرب)انجامشد،فقیهان اسلامی اینگونه نظر دادند که برایفرد مسلمان انتخاب آزادنهای در گزینش محیطزندگی وجود ندارد؛به این معنا که بدون در نظرگرفتن معیارهای شرعی،نمیتواند میان زندگیدر جامعۀ اسلامی و زیر نظر حکومت اسلامی بازندگی در جامعهای که بیشتر آن غیرمسلمانهستند،یکی را انتخاب کند،بلکه معیار انتخاب فردمسلمان باید این باشد که محلی را برای زندگیبرگزیند که از نظر ادای تکالیف مذهبی خود هیچگونه محدودیتی نداشته باشد و بتواند دین خود رابه تمامی حفظ کند.
مدجنان در میان مسیحیانو اهل ذمه در میان مسلمانان همانگونه که پیش از این گفته شد،قرآن مجیدبرای فرد مسلمانی که در جامعهای غیراسلامیو در سایۀ حکومتی به جز حکومت اسلام زندگیمیکند،حکمی نداده است،اما وضعیت اهلذمه کاملا متفاوت است؛قرآن به صراحت دربارۀحقوق و وظایف اهل ذمه صحبت کرده است و بااین اصواف،مسلمانان از نظر عقیدتی خود را ملزممیدانستند تا حقوقی را که در جامعۀ اسلامی برایاهل ذمه معین شده است،رعایت کنند.
اگرچه رفتار مسلمانان با مسیحیان در اندلسدر اومج شایستگی بوده،بهگونهای که در دیگر نقاطحکومت اسلامی به اندازۀ رفتار روامدارنه گزارشنشده است،به دلیل وجود پشتوانۀ عقیدتی درمعاهدۀ اهل ذمه و مسلمانان،اهل ذمه در سراسرحکومت اسلامی از وضعیت خوبی برخوردار بودند؛حال اینکه چنین سرشار از تساهل وتسامحی دربارۀ محیط زندگی مدجنان گزارشنشده است."