خلاصه ماشینی:
"اگرچه این وضعیت سبب رنجش پیامبرشد،با این حال ایشان به آنها به منزلۀ اهل کتاباحترام میگذاشت و به همین دلیل یهودیان نیزهمچون مسیحیان توانستند با پرداخت جزیهدر جامعۀ اسلامی زندگی کنند.
همانگونه که پیشتراشاره کردیم،مسائل فقهی در نظر و عمل هیمشهباهم هماهنگ نیستند،اما تا سدۀ هفتم هجری،یهودیان که در جامعۀ اسلامی زندگی میکردندنسبت به یهودیان سرزمینهای مسیحی ازوضعیت بهتری برخوردار بودند،آنچنانکه براییهودیان اسپانیاییکه پیش از فتح اندلس به دستمسلمانان در پادشاهی ویزیگوتی شبه جزیرۀ ایبری(اسپانیا)میزیستند دورنمای زندگی در حاکمیتاسلامی بسیار مطلوب و خوشایند به نظر میرسیدو با شنیدن خبر پیشروی سپاهیان مسلمانخوشحالی و شادمانی خود را ابراز کردند.
حاکمان اسلامی اسپانیا در دوران امویان،عامریانو ملوک الطوایف مشتاق بودند تا در امور سیاسی،مالی و اداری یهودیان بهره گیرند؛زیرا این اقلیتبرخلاف مسیحیان و دیگر مسلمانان نمیتوانستندخیال به دست گرفتن اقتدار سیاسی کشور را درسر بپرورانند و بنابراین نسبت به خود مسلمانان،که آرزوی حکومت در سر داشتند،خطر کمتریداشتند.
اما چگونه ممکن بود که یهودیان بتوانند موقعیترا حفظ کنند،درحالیکه قوانین اسلامی اعمالقدرت اهل ذمه را به مسلمانان ممنموع دانستهبود؟بخشی از پاسخ به این پرسش،شاید شکایاتیباشد که به دلیل اهما کاری و تساهل مذهبیملوک الطوایف مطمرح میشد،اما این اتهام بیشتردر دورۀ استیلای دوبارۀ مسیحیان(بازپسگیری)برای توجیه مذهببی سقوط اسپانیای مسلمانمطرح شده است.
بعضی از یهودیان حقیقتا مسلمان شدند؛یکی ازمشهورترین یهودیان مسلمان شده در این دورانابراهیم بن سهل اشبیلی(متوفی در 657 ق)بودکه در دربار موحدان خدمت میکرد و یکی ازشاعران مهم اندلس به شمار میآمد که به زبانعربی شعر میگفت،اما بسیاری از یهودیان دراین دوره به سرزمینهای مسیحینشین در شمالگریختند و نگرش آنها نسبت به مسیحیت واسلام،به نفع مسیحیت تغییر یافت."