خلاصه ماشینی:
"مروری بر مرزهای میان ما و هایدگر صدایی از آن سوی آب دکتر شهریار زرشناس (به تصویر صفحه مراجعه شود)-در بحث نسبت ما باهایدگر باید گفت که ایناندیشمند غربی منتقد تمدنغربی است که بسیاری ازاندیشههای ایران تمدن رابریاما باز میگشایدو از همینرو برای ما دوستداشتنیاست؛همچنانکه ممکن است ما در بسیاری ازجنبههای با فوکو همصدا شویم؛بهویژه آنگاه که او بهسوژۀ دکارتی حمله میکند،ولی این به معنای یکصدایی ما با فوکو نیست.
این اندیشمندغربی میکوشید از زبان متافیزیکی غرب عبور کند،اما با توجه به اینکه تفکر یا دینی است یا فلسفی یااسطورهای،و از آنجا که هایدگر نمیخواست به جایزبان و تفکر متافیزیک،وحی یا دین را بگذارد،شعر وتفکر شاعرانه را جانشین آن کرده و به ظهور شاعرانامید بست؛شاعرانی که در اندیشۀ پسفردا خواهندآمد و صورت تازهای ازا ندیشه را مطرح خواهند کرد.
البته در فرهنگهای گوناگون بهمسئلۀ ماهیت هنر توجه شده،اما نکتۀ اساسیآن است که این مسئله هیچگاه از موضع تفکرفلسفی مطرح شده در یونان و نیز در دورۀ مدرنیتهمدنظر قرار نگرفت.
از نظر ارسطو حقیقت هنر همچنان تذکر حقیقتاست،اما حقیقت دیگر ایدههای عقلی نیست،بلکهحقیقت صورتهای عقلی متجلی در امور مادیاست و هنرمند باید بتواند این صورتهای عقلیو کلی را در اثر هنری جزئی به نمایش بگذارد؛بههمین دلیل از نظر او هنرمند به حقیقت نزدیکاست و میتواند حقایقی کلی از عالم واقع رانمایش دهد و به این وسله در مخاطب خود نوعیپالایش درونی به وجود آورد.
در این نقطه است که میتوان ادعا کرد کهپروژۀ افلاطونی فلسفۀ هنر به پایان خود میرسادو باقی اندیشمندان پس از افلوطین،یا بهگونهایبازگوکنندۀ نظریات افلاطون و ارسطو هستند یانظریات افلوطین را اقتباس کردهاند یا در مقابلتفکر یونان زده ایستادهاند."