خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) جهان در سینمابه درد دیدن میخورد مسعود فراستی -از تبعات جزئینگری در این زمانه که در آن هستیم،یکی هم بررسی پدیدهها به صورت منتزع از یکدیگر است،که راه را بر درکدرست عالم و آن پدیدۀ خاص میبندد.
«می»حافظ را نمیتوان در تصویر ترجمه کرد؛چون در سینما با«تصویر»ی طرف هستیم کهقادر به بیان چنین مفهومی نیست و اصلا مدیومچنان چیزی در جای دیگری است.
خلطی که در رابطۀبین فرم و محتوا از جانب منتقدان،مسئولانو هنرمندان همگی صورت میگیرد این استکه موضوع فلان سریال که ادعای ارزشی دارد،دینی است پس«اثر»دینی است،ابدا چنینچیی نیست.
امریکاییها در این مدیوم و با بهکارگیریتکنولوژی(چون سینما هنر تکنولوژیک است)میتوانند مفاهیم شبه فلسفی را به ما قالبکنند و بهویژه مسئولان سینمایی ما را فریبدهند.
نکتۀ بعدی این است که وقتی بحث ازرابطۀ سینما و فلسفه به میان میآید،دو بحثتوصیفی و توصیهای را باید از هم تمییز بدهیم.
در غرب،هم فلسفه تحقق پیدا کردههم سینما مسعود فراستی:بحثی که آقای دکترگفتند بحث بسیار درستی است.
این بحث چگونگی تأثیر و تأثرفلسفه بر سینمای ایران و کاربردی کردنفلسفه اسلامی یک کار شروع نشده است کهباید شروع شود.
نکتۀدیگری که من باید با تأسف بگویم این استکه بیماری بیسوادی در سینمای ایرانآنقدر جدی است که اصلا تمایلی به اینسمت(طرح مباحث جدی)وجود ندارد؛یعنی ابتدا باید تمایلی به فلسفه و بحثهایجدی در بین سینماگران وجود داشته باشدو بعد حول این تمایل بحث شود و نسبتهاپیدا شود.
آیا در بین جوامع،وحدت حقیقیهم داریم،یا وحدت در همۀ جوامعاعبتاری است؟آیا جوامعی داریم که«واحد حقیقی»باشند؟ پاسخ این پرسش برمبنای قرآن کریماین است که ما جوامعی داریم که واحدحقیقی هستند؛در همۀ زمانها جامعۀواحد حقیقی وجود دارد."