خلاصه ماشینی:
"تبدیل مسئلۀ اجتماعی به مسئلۀ نظری آیا خداوند مجبور است عادل باشد؟یعنیمیتواند سید الشهدا(علیه السلام)را به جهنم ببردو یزید را به بهشت،یا نه؟بر این اساس با محرو(به تصویر صفحه مراجعه شود)قرار گرفتن عدالت خداوند،عدهای«عدلیه»شدند.
نظریۀ بازگشت به سیرۀ«سلف صالح» جریان دیگری که در جهان اسلام شکلگرفت این بود که طیفی از علمای اهل تسنن کهبیشتر حنبلی بودند،مدعی شدند باید به سیرۀ«سلف صالح»برگردیم؛یعنی مسائلی که بعدااضافه شده،اعم از اجتهادهای فقهی،مباحثکلامی،منظرهای فلسفی و علوم وارداتی یونانرا کنار بگذاریم و به آنچه از پیامبر صادر شده،برگردیم.
برای مثالشریح قاضی،در فتوای خود دربارۀ امام حسین(علیه السلام)میگوید حسین بن علی بر خلیفۀمسلمانان شورش کرده و به همین دلیل از دینجدش خارج شده است.
بعدها ابن عبد الوهاب نظریههای کلامی وفقهی ابن تیمیه را گسترش داد و به واسطۀ پیوندبا ابن عبد العزیز(حاکم منطقۀ نجد)به شهرهایمختلف حمله کرد و اعلام نمود دین جدیدیآورده و اسلام را از پیرایههایی که بر او بار شده،پیراسته است.
با تضعیف حکومت عثمانی،جنبشهایناسیونالیستی با کمک امپراتوری انگلستانقدرت پیدا کردند و امپراتوری انگلستان در جهتاستفاده از این قدرت گریزاز مرکز ایجادشده،بهفکر افتاد که چه پدیدهای ایجاد کند که کشورهارا به خدمت بگیرد؛نظام حکومت تحت الحمایهایجاد کندیا قدرت متمرکز نیرومند نظامی؟انگلیسیها نخست نظام تحت الحمایه را درفلسطین و عراق عملی کردند؛اما به دلیلهزینۀ سنگین ایجاد چنین نظامی در کشورهایتازه به استقلال رسیده و مشکلات دیگر،به فکرافتادند که حکومتهای جدید تأسیس کنند؛بااین ویژگی که این حکومتها ریشه در جامعۀخودشان نداشته باشند تا«حاکمان فاقد پیشینهو پیوند اجتماعی و قدرت کافی»نتوانند با مرکز(انگلستان)قطع رابطه کنند؛ازاینرو در ایرانرضا خان را سر کار آوردند.
و چون به این نتیجه رسیده بودند کهشریف حسین برای حکومت حجاز گزینۀ خوبینیست،تصمیم گرفتند درختی در آنجا بکارندکه نقطۀ اتکایی نداشته باشد و جهان اسلامهمیشه با آن مشکل داشته باشد؛بنابراین سراغابن عبد العزیز در نجد رفتند و از او خواستند حاکممکه شود و آل سعود را مستقر کردند."