چکیده:
رقابت شدید در سطح بین المللی و پیوند شبکه های اطلاع رسانی، داشتن آگاهی کافی در حوزه ی فناوری اطلاعات را برای کمک به بهره وری سازمان ها ضروری ساخته است؛ از این رو سازمان ها حجم وسیعی از منابع خود را در این حوزه، سرمایه گذاری می کنند. نظام آموزش عالی ایران نیز به عنوان نهادی که وظیفه ی خطیر تولید دانش را برعهده دارد، باید در جهت ارتقای توان خود برای بهره گیری از این فناوری تلاش کند. یکی از راه ها، گنجاندن عامل فناوری اطلاعات و ارتباطات در ذیل عوامل موثر بر ارزیابی عملکرد دانشگاه ها است. هدف اصلی این پژوهش، تدوین مدلی جامع برای ارزیابی عملکرد و رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور است که باتوجه به کثرت عوامل تاثیرگذار، در این مجال، تنها به بررسی عامل فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخته می شود. بدین منظور ابتدا باتوجه به مبانی نظری پژوهش، شاخص های مرتبط با این عامل استخراج و برای شناسایی شاخص هایی که با نظام آموزش عالی ایران تطابق بیشتری دارند، نزد خبرگان ارائه شد. در نهایت پس از تحلیل داده ها، شاخص های برتر در قالب مدل پیشنهادی محقق برای ارزیابی عملکرد ارائه می شود.
خلاصه ماشینی:
اولویت بندی شاخص های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور ارزیابی عملکرد و رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور 1*** مصطفی جعفری *، سیامک نوری **، داود طالبی چکیده رقابت شدید در سطح بین المللی و پیوند شبکه های اطلاع رسانی، داشتن آگاهی کافی در حوزه ی فناوری اطلاعات را برای کمک به بهره وری سازمان ها ضروری ساخته است ؛ از این رو سازمان ها حجم وسیعی از منابع خود را در این حوزه ، سرمایه گذاری میکنند.
هدف اصلی این پژوهش ، تدوین مدلی جامع برای ارزیابی عملکرد و رتبه بندی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور است که باتوجه به کثرت عوامل تأثیرگذار، در این مجال ، تنها به بررسی عامل فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخته میشود.
از این رو در این پژوهش محقق مدل جامعی برای ارزیابی عملکرد و رتبه بندی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور ارائه شده که شامل ٨ عامل اصلی و ٩٣ شاخص است که در این جا به دلیل اهمیت موضوع ، تنها به بررسی عامل فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخته میشود.
قورچیان و خورشیدی [٥] در یک پژوهش عملی باعنوان "شاخص های عملکردی در ارتقای کیفی مدیریت نظام آموزش عالی" با بررسی مبانی نظری و استفاده از روش تحلیل عاملی به ١٦ عامل کلیدی و ٢٢٢ شاخص دست یافته اند.
باعنایت به این نکته میتوان نتیجه گرفت : فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از مهم ترین عواملی است که باید در سامانه ی ارزیابی عملکرد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی درنظر گرفته شود.