چکیده:
این پژوهش با هدف دست یابی به ویژگی های و نشانگرهای اخلاقی مدیران آموزش عالی صورت گرفته است. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی انجام شده و ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه های نیمه ساختار یافته بوده است. جامعه پژوهشی عبارت است از استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های دولتی شهر تهران که از بین آن ها در نهایت 37 نفر به عنوان اطلاع رسان انتخاب گردیدند. برای انتخاب اطلاع رسان ها در مرحله اول (انتخاب دانشگاه ها) از نمونه گیری طبقه ای و سپس برای انتخاب اطلاع رسان ها از روش اطلاع رسان های کلیدی و گلوله برفی استفاده شده است.برای تحلیل داده های بدست آمده از مصاحبه ها از تحلیل محتوای مصاحبه ها و سه فرایند پیاده سازی، کدگذاری باز و کدگذاری انتخابی استفاده شده است. نتایج بدست آمده از مصاحبه ها نشان داد که می توان مسئولیت های اخلاقی مدیران را در شش مقوله مدیریت و دانشگاه، مدیریت و کارکنان، مدیریت و دانشجویان، مدیریت و استادان، مدیریت و ویژگی های فردی و مدیریت و ویژگی های حرفه ای و 30 معیار اخلاقی طبقه بندی کرد.
خلاصه ماشینی:
"در این ارتباط استاد دانشکده زیستشناسی بیان مینماید«شک نیست که مدیران باید در برخورد با دانشجویان و استادان آدمهای صبوری و مدبر باشند و در عین حال دلسوز دانشگاه،استاد و دانشجویان نیز باشند و فرهنگ رعایت قوانین و ضوابط آموزشی و پژوهشی را نه تنها خودشان داشته باشند بلکه این مسئله را در بین مجموعه خود نیز توسعه دهند» همچنین دانشجوی دکترای ریاضی بیان مینماید«یکی از کارهای که مدیریت دانشگاه میتواند انجام دهد و لازمه آن منطقیبودن و نقدپذیربودن مدیر است عبارت است از برگزاری جلسات مستمر ماهانه یا ترمی در مورد مسائل مختلف دانشگاه که افراد بتوانند در این جلسات کارها و اعمال وی و شرایط حاکم بر دانشگاه را مورد نقد قرار دهند»از جمله ویژگیهای اخلاقی فردی استادان میتوان به موارد زیر اشاده نمود.
در این ارتباط استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی بیان میکند"یک مدیر باید از نظر اخلاقی برخورد عادلانهای داشته باشد چون مدیر سرپرستی یک گروه را بر عهده دارد و ارتباط مستقیم با افراد دارد و لازم است در برخورد با این گروهها اصل عدالت را موردنظر قرار دهد دیدگاه این افراد را مورد توجه قرار دهد و در تقسیم امکانات و در نظر گرفتن امتیازات برای این گروهها بهطور عادلانه برخورد نماید"همچنین دانشجوی دکترای مدیریت صنعتی بیان مینماید"مدیریت آموزش عالی در درجه اول باید بتواند قابلیتهای خود را با شغل خود منطبق سازد یعنی توانایی خود ارزیابی داشته باشد و در صورتی که توانایی مدیریت و یا دانش مدیریتی برای انجام مسئولیت خود را ندارد این مسئولیت را نپذیرد" این بعد از ویژگیهای اخلاقی مدیران دارای زیرمجموعههای است که در ادامه بیان میگردد.
ecnarF,siraP,ecnerefnoC lareneG:''evitcepsreP evitarapmoC lanoitanretnI nA:snoitutitsnI noitacudE rehgiH ni lacihtE eht gniganaM rof selpicnirP fo noitatnemelpmI dna tnempoleveD eht gniretsoF;)6002(.
muablrE ecnerewal,kroY weN;''sammeliD xelpmoC gniylppA,noitacudE ni gnikaM noisiceD dna pihsredaeL lacihtE;)5002(."