چکیده:
برای ایجاد تغییرات چشمگیر در بخش کشاورزی هر کشوری تدوین برنامه های کاربردی برای شناسایی نیازهای حرفه ای و فراهم کردن زمینه های لازم برای رشد مهارتهای حرفه ای اعضای هیئت علمی آن کشور امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل مهارتهای حرفه ای لازم برای موفقیت شغلی از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشکده های کشاورزی ایران بوده است. روش پژوهش توصیفی – پیمایشی بوده است و جامعه آماری آن را اعضای هیئت علمی دانشکده های کشاورزی ایران (1837 N=) تشکیل داده اند. با استفاده از جدول نمونه گیری مورگان تعداد 327 نفر به عنوان نمونه تعیین شدند که در نهایت، برای افزایش دقت نتایج، حجم نمونه به 404 نفر افزایش یافت. برای تعیین تعداد اعضای هیئت علمی و تعداد دانشکده ها از روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب و سپس، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده از میان دانشکده های کشاورزی ایران 12 دانشکده انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه ای بود که روایی آن بر اساس نظرجمعی از اعضای هیئت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و صاحبنظران مربوط تایید شد و برای تعیین میزان پایایی بخشهای مختلف از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (78/0 تا 92/0). داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS:win16 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج آزمون t نشان داد که تفاوت معناداری بین مدرک تحصیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) و محل تحصیل (داخل یا خارج از کشور) اعضای هیئت علمی از نظر مهارتهای حرفه ای وجود دارد. همچنین، نتایج آزمون مقایسه میانگین (F) نشان داد که تفاوت معنا داری بین مرتبه علمی (مربی، استادیار، دانشیار و استاد) اعضای هیئت علمی مورد مطالعه از نظر مهارتهای حرفه ای وجود دارد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی پنج عامل مهارتهای فناوری اطلاعات، مهارتهای ارتباطی، تسلط بر محتوا، راهبردهای تدریس و یادگیری و بالندگی حر فه ای در مجموع حدود 641/58% از کل واریانس را تبیین کردند.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) اولویتبندی مهمترین مهارتهای حرفهای لازم برای موفقیت شغلی از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشکدههای کشاورزی ایران:همانگونه که در جدول 2 مشاهده میشود،در ارتباط با اولویتبندی مهارتهای حرفهای از دیدگاه اعضای هیئت علمی مورد مطالعه،گویههای داشتن اعتماد به نفس بالا در پاسخگویی به سؤالات فراگیران،توانایی ایجاد انگیزه در فراگیران،تسلط به انواع روشهای ارزشیابی و تسلط در زمینه بیان و انتقال مطالب به ترتیب در بالاترین اولویتها و گویههای تسلط در کار با رایانه،استفاده از پست الکترونیکی برای رفع مشکلات درسی دانشجویان،توانایی استفاده از نرمافزار tnioP rewoP برای ارائه مطالب درسی به صورت الکترونیکی و شرکت در کارگاههای آموزشی به ترتیب در پایینترین اولویتها قرار داشتند.
نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین سن و سابقه تدریس اعضای هیئت علمی مورد مطالعه و مهارتهای تسلط بر محتوا رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛به عبارتی،با افزایش سن و سابقه تدریس اعضای هیئت علمی، مهارتهای تسلط بر محتوا افزایش مییابد و بنابراین،پیشنهاد میشود که اعضای هیئت علمی مسن و با سابقه به منزله منبعی برای بهبود و توسعه مهارتهای حرفهای اعضای هیئت علمی جوان و کم سابقه در نظر گرفته شوند و زمینههای استفاده از تجارب و مهارتهای استادان باسابقه در کلاسها و کارگاههای آموزشی برای اعضای هیئت علمی تازه کار به منظور افزایش قابلیتها و انتقال تجربههای تدریس و پژوهش آنان فراهم شود."