چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی نظام ارزشها در دانشجویان از طریق اندازه گیری ارزشهای دانشجویان در هر یک از سطوح، رتبه بندی نظام ارزشها و تعیین رابطه ویژگیهای فردی با نظام ارزشهای دانشجویان بوده است. جامعه آماری 6000 نفر دانشجوی مرکز تهران در مجتمع های علوم انسانی و علوم پایه بودند. در مجموع350 نفر با روش نمونه برداری خوشه ای به طور تصادفی انتخاب و از پرسشنامه نظام ارزشهای آلپورت، ورنون و لیندزی برای جمع آوری داده ها استفاده شد. اعتبار ابزار سنجش برای هر یک از ارزشهای شش گانه نظری، اقتصادی، هنری، اجتماعی، مذهبی و سیاسی به ترتیب برابر86/0، 77/0، 83/0، 81/0، 82/0، و 79/0 به دست آمد. نتایج نشان داد که هر یک از ارزشها در جامعه مورد مطالعه رتبه ای بالا داشتند. همچنین، متغیر ارزش هنری بالاترین رتبه و ارزش مذهبی پایین ترین رتبه را داشتند و ارزشهای سیاسی، اقتصادی، نظری و اجتماعی در رتبه های دوم تا پنجم قرار داشتند. در این پژوهش رابطه ویژگیهای فردی نیز با متغیرهای شش گانه نظام ارزشهای دانشجویان مدنظر قرار گرفت و این نتایج به دست آمد: جنسیت با ارزش اقتصادی و ارزش هنری، تاهل با ارزش اقتصادی، سن با ارزش هنری، مقطع تحصیلی با ارزش اقتصادی و نوع دانشکده با ارزش هنری رابطه دارد. در متغیرهای فردی دیگر با هیچ یک از ارزشها رابطه معنادار مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) متغیرهای مورد مطالعه در این پژوهش عبارت است از:نظام ارزشهای دانشجویان(ارزش نظری،ارزش اقتصادی،ارزش هنری،ارزش اجتماعی،ارزش سیاسی و ارزش مذهبی)،جنسیت،سن،تأهل،سال ورود به دانشگاه،مقطع تحصیلی،دانشکده و رشته تحصیلی.
برای تحلیل دادهها از مدل T تک نمونهای برای پاسخ به پرسش یکم پژوهش(نظام ارزشهای دانشجویان در هریک از سطوح تا چه میزان است)،از مدل فریدمن برای پاسخ به پرسش دوم پژوهش(سلسله مراتب ارزشهای شش گانه دانشجویان در جامعه مورد مطالعه کدام است)، از مدل همخوانی مجذور کای برای پاسخ به پرسش سوم پژوهش(آیا نظام ارزشها با ویژگیهای فردی دانشجویان رابطه دارد)استفاده و در پاسخ به پرسش سوم پژوهش هر جا لازم شده است،از مدل رگرسیون چند متغیری همزمان استفاده شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) چنانکه در جدول 4 نشان داده شده است،حد پایین ارزضش مذهبی پایینترین و حد بالای ارزش هنری بالاترین حدود ارزشهاست و از سوی دیگر،حد بالای ارزش مذهبی دانشجویان از حد بالای ارزشهای دیگر کمتر است؛بدین معنا که ارزش مذهبی با ارزش اجتماعی همپوشانی دارد،ولی پایینتر از هر یک از ارزشهای نظری،اقتصادی،هنری و سیاسی است.
سؤال دوم پژوهش:رتبهبندی سطوح ششگانه نظام ارزشهای دانشجویان در جامعه مورد مطالعه کدام است؟) برای پاسخ به پرسش دوم پژوهش از مدل فریدمن استفاده و نتایج در جدول 5 نشان داده شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که در جدول 5 مشخص شده است،در جامعه دانشجویان دانشگاه پیامنور متغیر ارزش هنری بالاترین رتبه از سطوح ارزشها و در مقابل ارزش مذهبی پایینتری رتبه را دارد و ارزشهای سیاسی،اقتصادی،نظری و اجتماعی در رتبههای دوم تا پنجم قرار دارند."