چکیده:
تحقیق حاضر با هدف تعیین رابطه میان استفاده آسیب شناختی از اینترنت و بروز علایم اضطراب و بیخوابی انجام شد. این پژوهش در قالب یک طرح پیمایشی و به صورت مقطعی انجام شده و جامعه آن شامل کلیه اعضای هیئت علمی (305 نفر) دانشگاه یزد بوده است که در یکی از 12 دانشکده های این دانشگاه به صورت تمام وقت تدریس می کرده اند. از این تعداد 96 نفر با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها مقیاس استفاده جبری از اینترنت و فرم کوتاه پرسشنامه 28 سوالی سلامت عمومی گلدبرگ است. برای تحلیل داده ها از روش همبستگی مرتبه صفر پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه سلسله مراتبی استفاده شد. یافته ها نشان داد که میان استفاده آسیب شناختی از اینترنت به طور کلی، با بروز علایم اضطراب و بیخوابی (01/0 <p) و نیز مولفه های استفاده آسیب شناختی از اینترنت مانند اشتغال ذهنی (01/0 <p)، تعارض (01/0 <p) و مقابله (01/0 <p) با بروز علایم اختلال اضطراب و بیخوابی همبستگی مثبت معناداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون خطی چندگانه با روش سلسله مراتبی نشان داد که متغیرهای اجتماعی ـ جمعیت شناختی (مرحله اول) 3/5 درصد و متغیرهای پیش بین استفاده آسیب شناختی از اینترنت (مرحله دوم) 2/15 درصد از واریانس بروز علایم اضطراب و بیخوابی اعضای هیئت علمی را تبیین می کنند. با توجه به یافته های این پژوهش می توان استدلال کرد که استفاده جبری یا آسیب شناختی از اینترنت یک عامل نیرومند برای تهدید سلامت روانی و بروز علایم اضطراب و بیخوابی کاربران است. با توجه به این نتیجه، و به منظور کاهش آثار منفی استفاده آسیب شناختی از اینترنت بر سلامت روانی کاربران، مداخله های رفتاری به ویژه انگیزش برای تغییر الگوی استفاده کاربران از اینترنت از سوی سازمانهایی مانند دانشگاهها ضروری به نظر می رسد.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اهمیت نقش استادان دانشگاه،به مثابه تولیدکنندگان عمده دانش در کشور که در عین حال بیشترین استفاده از اینترنت را در جامعه دارند،در این پژوهش تلاش شده است تا به این سؤال پاسخ داده شود که آیا استفاده آسیبشناختی یا جبری از اینترنت یک عامل خطر برای سلامت روانی استادان دانشگاه محسوب میشود؟به بیان دیگر،آیا استفاده افراطی از اینترنت توسط استادان دانشگاه به بروز عایم اختلالهای اضطراب و خواب در میان آنها منجر میشود؟ روش پژوهش این پژوهش با روش توصیفی و در قالب طرح همبستگی انجام شده است و در آن پژوهش به سؤالهای زیر پاسخ داده شده است: 1.
سهم استفاده آسیبشناختی از اینترنت و مؤلفههای آن در پیشبینی و تبیین واریانس علایم اختلال اضطراب و بیخوابی چقدر است؟ جامعه آماری این پژوهش همه اعضای هیئت علمی دانشگاه یزد با وضعیت استخدامی مختلف(اعم از قراردادی،پیمانی،رسمی-آزمایشی و رسمی-قطعی)بودند که در زمان انجام یافتن مطالعه(پاییز 1389)در یکی از 12 دانشکدههای این دانشگاه(دانشکده ادبیات،علوم انسانی،علوم اجتماعی،فنی و مهندسی،برق و کامپیوتر،معدن،مواد و متالوژی،منابع طبیعی،علوم پایه،ریاضیات و آمار،معماری، شیمی و فیزیک)تدریس میکردهاند.
سؤال اول:ایا بین استفاده آسیبشناختی از اینترنت و مؤلفههای آن و بروز علایم اختلال اضطراب و بیخوابی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه رابطه وجود دارد؟ برای بررسی این سؤال از روش همبستگی پیرسون استفاده شد.
این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین استفاده آسیبشناختی از اینترنت و بروز علایم اختلال اضطراب و بیخوابی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه یزد انجام شده است."