چکیده:
هدف از اجرای پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی کوتاه مدت مهارتهای کارآفرینی بر دانشجویان و دانش آموختگان استان مازندران بود. بنابراین، پس از مروری جامع بر متون مربوط در قالب روش تحقیق کتابخانه ای و میدانی از پرسشنامه ای با ضریب پایایی 95/. به منظور جمع آوری داده ها و اطلاعات استفاده شد. همچنین جامعه آماری شامل 1511 نفر از دانشگاهها، مراکز کارآفرینی، اداره کار و امور اجتماعی و جهاد دانشگاهی استان مازندران و نمونه آماری با توجه به محدودیتهای موجود 214 نفر بود. نتایج آزمون آماری فریدمن و تحلیل مدل معادلات ساختاری به ترتیب نشان دادند که حداقل یک زوج از رتبه های میانگین اثرگذاری ابعاد مختلف متغیرهای تحریک انگیزه ها، پرورش ویژگیها و آموزش مهارتها، تفاوت معناداری با یکدیگر دارند و کلیت مدل معادله ساختاری متغیرهای تبیین کننده اثربخشی دوره های آموزشی دانشجویان و دانش آموختگان استان مازندران نیز تایید شده است.
خلاصه ماشینی:
"ازاینرو،مسئله پژوهش حاضر این است که ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی کوتاهمدت کارآفرینی بر دانشجویان و دانشآموختگان استان مازندران چیست و اولویت و اهداف ارائه این دورههای آموزشی چیست؟ هر مدل مفهومی به عنوان نقطه شروع و مبنایی برای انجام یافتن مطالعات و تحقیقات است، به گونهای که متغیرهای مورد نظر تحقیق و روابط میان آنها را مشخص میکند (Edwards,2000) ؛ به عبارت دیگر،میتوان گفت که به صورتی ایدهال مدل مفهومی یا همان نقشه ذهنی3و ابزار تحلیلی4 یک راهبرد برای شروع و انجام دادن تحقیق است،به گونهای که در حین اجرای تحقیق متغیرها،روابط و تعاملات بین آنها بررسی و آزمون میشوند و حسب ضرورت تعدیلاتی در آنها صورت میگیرد و عواملی نیز از آنها کم یا به آنها اضافه میشود (Sautter and Leisen,1999) .
H0:RMSEA>0/10 H1:RMSEA<0/10 الگوی روابط علی در مدل معادله ساختاری متغیرهای بیینکننده اثربخشی تحریک انگیزههای دانشجویان و دانشآموختگان استان مازندران مبتنی بر نرمافزار معادلات ساختاری Listel ver 807 student به شرح زیر است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجه آزمون نشان داد با توجه به اینکه شاخص RMSEA 12یا جذر برآورد واریانس خطای تقریب کمتر از 10 درصد (RMSEA-0/071) و شاخص نیکویی برازش13 GFI بیش از 0/9 است (GFI-0/97) ،لذا،میتوان گفت که مدل یاد شده برازش خوبی از دادههای دنیای واقعی داشته است؛ یعنی اینکه در مجموع کلیت مدل معادله ساختاری متغیرهای تبیینکننده عامل تحریک انگیزههای دانشجویان و دانشآموختگان دورههای آموزشی کارآفرینی استان مازندران تأیید میشود."