چکیده:
انتخاب استاد راهنمای پایان نامه یکی از انتخابهای بسیار مهم و بحرانی دوره دکتری است. دانشجویان معمولا با در نظرگرفتن معیارهایی از قبیل شهرت علمی استاد راهنما، تعداد پایان نامه های راهنمایی شده، نظارت مستمر و غیره استاد راهنمای خود را انتخاب می کنند. با در نظر گرفتن این معیارها در انتخاب استاد راهنما، اغلب این امر به صورتی ذهنی و شهودی صورت می گیرد که موجب نارضایتی، تاخیر در تکمیل و پایین آمدن کیفیت پایان نامه می شود. در این پژوهش سعی شده است با استفاده از دو روش تصمیم گیری چند معیاره، روش نوینی در انتخاب استاد راهنمای پایان نامه دوره دکتری ارائه شود. برای شناسایی معیارهای کلیدی انتخاب استاد راهنما از مرور ادبیات و نمونه گیری هدفمند استفاده شد. با روش نمونه گیری هدفمند 37 نفر از دانشجویان سال آخر دوره دکتری دانشگاه تربیت مدرس تهران انتخاب و از طریق پرسشنامه مهم ترین معیارها برگزیده شدند. در این پژوهش برای اولویت بندی و یافتن میزان اهمیت شاخصهای انتخاب استاد راهنما، از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده و در نهایت، برای رتبه بندی استادان راهنما و مقایسه آنها از روش تاپسیس (TOPSIS) سود برده شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که بین اولویت خواسته های نمونه و نمونه انتخابی تفاوت وجود دارد. شهرت علمی در درجه اول اهمیت از نظر نمونه و نظارت مداوم از نظر نمونه انتخابی مهم ترین معیار بیان شد.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش سعی شده است با استفاده از دو روشتصمیمگیری چند معیاره،روش نوینی در انتخاب استاد راهنمای پایاننامه دوره دکتری ارائه شود.
در این پژوهش برای اولویتبندی و یافتن میزاناهمیت شاخصهای انتخاب استاد راهنما،از فرایند تحلیل سلسله مراتبی( PHA )استفاده و درنهایت،برای رتبهبندی استادان راهنما و مقایسه آنها از روش تاپسیس( SISPOT )سود برده شده است.
ارتباط خوب دانشجو با استاد راهنما میتواند به افزایش رضایتمندی دانشجو از دوره دکتری وهمچنین،تدوین یک پایاننامه با کیفیت منجر شود( 9791,spillihP )و چنین ارتباطی مانع ازپیشرفت کند پایاننامه یا رها کردن کل فرایند تحقیق میشود & sdrawdE,mahtaehC )( 2891,noskirE .
ریشه این روش استفاده از مقایساتزوجی برای ارزیابی اهمیت هرعامل و درنهایت،رتبهبندی گزینهها براساس امتیاز به دست آمده ازمقایسات است( 7002,nakz?ok?uy?uB dna ralk??sI ).
هدف از این پژوهش ارائه مدلی برای انتخاب استاد راهنمای دوره دکتری با استفاده از دو روش PHA و SISPOT است.
سؤال پژوهش چگونه میتوان با استفاده از روشهای تصمیمگیری چندشاخصه استاد راهنمای مناسبی را برای پایاننامهدوره دکتری انتخاب کرد؟ روش پژوهش با مطالعه ادبیات صورت گرفته مشاهده میشود که در بیشتر پژوهشهای به موضوع استاد راهنماعوامل تأثیرگذار و نقش آنها بررسی شده است.
جامعهآماری این تحقیق شامل 37 نفر از دانشجویان رشتههای مختلف دوره دکتری بوده است که موفق بهانتخاب استاد راهنما شدهانداز آنجا که محقق برآورد دقیقی از تعداد دانشجویان یاد شده نداشت،بااستفاده از روش نمونهگیری هدفمند و به صورت نمونه گیری گلولهبرفی این دانشجویان انتخاب شدند؛به عبارت روشنتر،این روش در مواقعی به کار می رود که شناختی از کل جامعه آماری وجود ندارد وچارچوب نمونه گیری مشخص نیست."