چکیده:
بر اساس مطالعات تجربی تاثیر سطوح مختلف آموزشی بر رشد اقتصادی در کشورهای مختلف یکسان نیست. هدف این پژوهش بررسی تاثیر سطوح مختلف آموزشی بر رشد اقتصادی در کشور ایران بود. تحقیق حاضر از نوع کاربردی بوده و برای برآورد مدل از روش خودرگرسیون برداری و مدل تصحیح خطا استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش کشور ایران و نمونه آماری داده های فصلی دوره زمانی 1386- 1375 بود. برای بررسی پایایی متغیرها از آزمونهای ریشه واحد دیکی- فولر تعمیم یافته و فیلیپس و پرون استفاده شده و نشان دهنده آن است که متغیرها جمعی از درجه صفر یا یک هستند. تجزیه و تحلیل با استفاده از آزمونهای یوهانسون- یوسیلیوس و علیت گرنجری صورت گرفت. نتایج نشان داد که در بلندمدت سطوح تحصیلی عالی، راهنمایی و ابتدایی به ترتیب بیشترین تاثیر را بر رشد تولید ناخالص داخلی کشور داشته اند. شاغلان دارای تحصیلات دوره متوسطه تاثیر معنا داری بر رشد اقتصادی نداشته اند. در کوتاه مدت و بلندمدت یک رابطه علیت یکطرفه از سطوح مختلف آموزشی به استثنای شاغلان دارای سطح تحصیلی دوره متوسطه به رشد اقتصادی وجود دارد، ولی رشد اقتصادی علیت گرنجری سطوح مختلف آموزشی نیست. به طور کلی، یافته ها حاکی از آن است که در بلندمدت توسعه فرصتهای آموزشی در سطوح عالی، راهنمایی و ابتدایی به ترتیب بیشترین تاثیر را بر رشد اقتصادی خواهد داشت که بیانگر اهمیت بالای آموزش عالی در تسریع رشد اقتصادی کشور است. همچنین، با افزایش نرخ باسوادی شاغلان رشد اقتصادی افزایش خواهد یافت.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اینکه در مطالعات تجربی خارجی نتایج متفاوتی در خصوص تأثیر سطوح مختلف آموزشی بر رشد اقتصادی گزارش شده است،در این پژوهش رابطه بلندمدت آموزش و رشد اقتصادی در کشور ایران با تمرکز بر سطوح مختلف آموزشی(ابتدایی،راهنمایی،متوسطه،پیشدانشگاهی و تحصیلات عالی)بررسی شده است.
کریشان )1102,nahsierK( با استفاده از مدل تصحیح خطای برداری اثر علی آموزش بر رشد اقتصادی را در کشور اردن بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که یک رابطه علی از کلیه سطوح آموزشی به رشد اقتصادی وجود دارد.
آیا تأثیر سطوح مختلف آموزشی بر رشد اقتصادی در ایران معنادار است؟ برای پاسخ به این سؤال ابتدا ایستایی متغیرها بررسی و سپس،با تعیین وقفه بهینه مدل و انجام دادن آزمون همانباشتگی،الگوی 2 برآورد شده است.
همچنین،با استفاده از دادههای فصلی متغیرهای تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال 1376،موجودی سرمایه فیزیکی خالص به قیمتهای ثابت سال 1376 و نرخ باسوادی و درصد شاغلان به تفکیک وضعیت تحصیلی در دوره زمانی بهار 1375 تا زمستان 1386 و با به کارگیری روش خود رگرسیون برداری و مدل یوهانسون و یوسیلیوس رابطه بلندمدت و کوتاهمدت بین هرکدام از سطوح آموزشی و همچنین،درصد شاغلان باسواد با رشد اقتصادی در مدلهای RAV جداگانه تحلیل شد5.
narI fo yduts laciripme nA:htworg cimonoce ni noitacude 521-501,)2(51,noitacudE rehgiH ni gninnalP dna hcraeseR fo lanruoJ .
11 tset sdnuob fo noitacilppa nA:narI ni htworg cimonoce no noitacude rehgiH ni gninnalP dna hcraeseR fo lanruoJ ylretrauQ.
scimonocE fo tnemtrapeD,ytisrevinU hsanoM,01-32 srepap gnikrow :nadroJ ni htworg cimonoce dna noitacudE."