خلاصه ماشینی:
"برخی از این تفاوتها از این قرار است: 1-فلسفهء شرق در بنیاد خود وحدتگراست، درحالی که کثرتگرایی از ویژگیهای بارز اندیشهء فلسفی غرب است.
-3 مفهوم"زمان"هم مثل مفهوم علیت با وجود تفسیرهای مختلفی که در فلسفهء غرب از آن ارائه شده است5(خواه این تفسیرها مربوط به ماهیت زمان باشد و خواه مربوط به نحوهء واقعیت داشتن آن)6،اصل واقعیت زمان هیچگاه انکار نشد.
از همسانی در ادعای یادشده که بگذریم تفاوت دو شاخهء مورد بحث در فلسفهء تحلیلی،در این است که در یک شاخه فیلسوفان در پی آنند که زبان ایده آلی (Ideal language) پدید آورند که بهتر بتواند واقعیات را بازنمایاند.
به اعتقاد این گروه از فیلسوفان،مسائل فلسفی،ناشی از کاربرد اشیاء زبانی که متعلق به زبان عادیاند،در متون فلسفی است.
اما ویتگنشتاین در مقابل این گروه با طرح نظریهء بازیهای زبانی (language games) ضمن به رسمیت شناختن حوزههای غیر تجربی در علوم،اظهار داشت که هر زبانی منطق خاص خود را دارد و مشکلات فلسفی زمانی پدید می آید که یک شیء زبانی از خانهء زبانی خودش بیرون برده شود و در جای دیگری قرار گیرد.
بحث تفصیلی در باب این شعبه از فلسفهء تحلیلی را از منابع ذیل بجویید: مقالهء یاسموز در دایره المعارف فلسفی پل ادواردز که توسط آقای خرمشاهی ترجمه شده و به همراه چند مقالهء دیگر،برخی ترجمه و برخی تألیف،در کتابی با عنوان"پوزیتویسم منطقی"(انتشارات علمی و فرهنگی،تهران 1361)منتشر شده است؛رسالهء"حلقهء وین"،نوشتهء میر شمس الدین ادیب سلطانی،نشر مرکز ایرانی مطالعهء فرهنگها،تهران.
دستهء دیگر شاگردان دست چپی هگل هستند که در رأس آنها فوبر باخ است و بعد از او مارکس و انگلس قرار دارند."