خلاصه ماشینی:
"از سوی دیگر بحث زبان قرآن در حکم بخشی از زمینههای نظری برای بحث ماست و برای ورود به بحث اسلوب هنری قرآن،ناچار از بیان این مقدمهایم؛ مثلا در ذیل عنوان«زبان قرآن»بحث میکنیم که:آیا زبان قرآن رمزی است؟اگر هست حدود و ثغور آن چیست؟محدودیتهای بیان رمزی و پاسخهای احتمالی به آن چیست؟ آیا اساسا رهیافت رمزی-ادبی(می دانیم که یکی از شکلهای بیان ادبی استفاده از نمادهاست)به قرآن ممکن است؟بر چه مبنا و براساس کدام روش تأویلی یا تفسیری میپذیریم که قرآن دارای طوری غیر از اطوار معمولی بیان است؟ پس اتخاذ مبنا در مباحث فوق،در نوع برداشت از بیان هنری قرآن دخالت دارد؛مثلا اگر پذیرفتیم که قرآن دارای زبانی رمزی است و هنر نیز همواره از نماد سود میبرد،آنگاه میتوانیم اسلوب هنری قرآن را در ارتباط با مقولهء سمبل بکاویم و دربارهء آن بحث کنیم.
بر این اساس مثلا میتوان این مفاهیم را در زبان قرآن پی گرفت: معنا چیست؟چه رابطهای با قراردادهای لفظی دارد؟چرا در متون مقدس (در اینجا قرآن)از رمز استفاده میشود و در چه شرایطی؟رمزگشایی چگونه است و چگونه ما را به مفهوم اصلی متن رهنمون میشود؟کوتاه سخن این که پرسش اصلی ما در بحث زبان قرآن این است که:قرآن چگونه سخن میگوید؟در چه قالبی و چه سیاقی و در چه فضایی از سخن وفا همه، پیام خود را ارائه میکند تا ما نیز با همان نگرش قرآن را جستوجو کنیم.
تحقیق قرآنی دربارهء این مسأله میتواند به این پرسش پاسخ دهد که روش فهم قرآن چیست؟آیا اسلوبی در میان است که اندیشه در خلال آن به یاری اصطلاحات رمزی به کشف مدلول دست مییابد؟ امروزه کسانی معتقدند که واژگان در متون مقدس را نمیتوان به صورت حاضر مورد استفاده قرار داد و فقط زمانی که تأویل شوند-از رهگذر بررسی اسلوب زبانی آن-میتوانند با قدرت اصلی خود با ما سخن بگویند."