چکیده:
مقدمه: میزان قدرت و استحکام شخصیتی فرد، مانند عزت نفس بالا، سطح تحمل ناکامی بالا، نگرش مثبت به مراجع قدرت و میزان پرخاشگری فرد، از عوامل بازدارنده بزهکاری است. این پژوهش با عنوان «تحلیل بزهکاری نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران» و با هدف بررسی متغیرهای فوق در گروه عادی و بزهکار انجام شد . روش: تعداد۱۰۰پسر و۳۰ دختر بزهکار مقیم در کانون اصلاح و تربیت تهران و۱۰۰ پسر دانش آموز و۳۰ دختر دانش آموز شاغل به تحصیل در خارج از کانون اصلاح و تربیت تهران به عنوان گروه عادی مورد پژوهش قرار گرفتند . طرح پژوهش به صورت علی ـ مقایسه ای از نوع پس رویدادی بوده و مدل نظری پژوهش براساس نظریه مهار است. آزمودنی ها به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و در پژوهش شرکت کردند. ابزارهای پژوهش عبارت است از آزمون عزت نفس کوپر اسمت، پرسش نامه نگرش به پلیس، پرسش نامه نگرش به قانون، پرسش نامه پرخاشگری و آزمون تحمل ناکامی. با استفاده از برنامه آماری SPSS داده های پژوهش تحلیل شد . یافته ها: عزت نفس گروه عادی بیش تر از گروه بزهکار است. نگرش به پلیس و قانون در گروه عادی مثبت تر از گروه بزهکار است . پرخاشگری گروه بزهکار بیش تر از گروه عادی است. تحمل ناکامی گروه عادی بیش تر از گروه بزهکار است. دختران عادی با عزت نفس بالاتر، در برابر پلیس و قانون نگرش مثبت تری دارند. پسران عادی در مقایسه با سایر گروه ها به قانون نگرش مثبت تر و بیش ترین میزان تحمل ناکامی را دارند. بین شاخص عزت نفس و نگرش به پلیس در بین پسران عادی و بزهکار و دختران بزهکار رابطه معنی دار وجود دارد. ارتباط معناداری بین عزت نفس و نگرش به قانون در بین پسران عادی و بزهکار و دختران بزهکار وجود دارد. ارتباط منفی معناداری بین عزت نفس و پرخاشگری در بین پسران عادی و بزهکار و دختران بزهکار وجود دارد. ارتباط معناداری بین شاخص تحمل ناکامی و پرخاشگری در بین دختران گروه عادی و پسران بزهکار وجود دارد. شاخص عزت نفس و نگرش به قانون، به طور معنی داری بزهکاری را پیش بینی می کنند . نتایج: مسئولان آموزش و پرورش، والدین، رسانه های گروهی، متخصصان اصلاح و تربیت برای پیشگیری و درمان و بازپروری بزهکاری باید عزت نفس را ایجاد کنند و آن را افزایش دهند. همچنین نگرش مثبت را درباره مراجع قدرت و قانون در کودکان و نوجوانان ایجاد کنند .
خلاصه ماشینی:
"مهارهای درونی و بیرونی گوناگونی برایمحافظت از جرم و بزهکاری در افراد وجود دارد که عبارت است از:میزان قدرت واستحکام شخصیتی فرد،مانند عزت نفس بالا،سطح تحمل ناکامی بالا،هدف داشتن درزندگی و توانایی کاهش و کنترل تنش،احساس تعلق به یک گروه،داشتن ارزشها و تقویتآن توسط جامعه،نظارت مؤثر والدین،انضباط و داشتن نقش اجتماعی مؤثر در جامعه.
بر همین اساسپژوهش حاضر با عنوان کلی«تحلیل بزهکاری نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران»انجام شده است و اهداف زیر را دنبال میکند: 1-بررسی عزت نفس گروه بزهکار و عادی؛ 2-بررسی نگرش به پلیس و قانون در گروه بزهکار و عادی؛ 3-بررسی پرخاشگری و تحمل ناکامی گروه بزهکار و عادی؛ {o(1)- yroeht tnemniatnoc o} {o(2)- selkeR.
برای نمونهمیتوان در نظریۀ رکلس به این موضوع اینگونه نگاه کرد6فردی که عزت نفس بالا دارد،میتواند در برابر تمایلات مربوط به جرائم خیابانی مقاومت کند؛درحالیکه در نظریۀبرچسبزنی،برچسب زدن به افراد منجر به آسیب دیدن تصویر از خود و عزت نفس{o(1)- reiem barG o} {o(2)- nalPaK o} {o(3)- nagilliG o} {o(4)- abroB o} {o(5)- la te retsiemuaB o} {o(6)- nossugreF dna doowroH o} {o(7)- nullennoD o} {o(8)- llennoc'o o} میشود که این به نوبۀ خود رفتارهای بزهکارانه و ضد اجتماعی را افزایش میدهد(سیگلو سنا،2003){o1o}.
تحقیقات متعددی در زمینۀ رابطۀ بین ناکامی و بزهکاری انجام شده است که به اختصار بهبعضی از آنها اشاره میشود: فارینگتون{o3o}(2003)در مقالهای با عنوان«دانش پیشرفته در زمینۀ پیشگیری اولیه ازرفتارهای ضداجتماعی در بزرگسالی»،سطح تحمل ناکامی کم را به عنوان عامل فردی{o(1)- ecnarelot noitartsurf wil o} {o(2)- yelsaL dna muabnesoR o} {o(3)- notgniraF o} اولیه و مهمی در ایجاد رفتارهای بزهکارانه در نوجوانی و بزرگسالی ذکر میکند."