خلاصه ماشینی:
"و اگر در میان مردمی دیگر،عید روزی است که بزرگی از میان آنان،روی به عالم خاک نهاده است،جز این معنایی ندارد که آنان اصالت جمعی خود را در صلابت فردی فرهمند میبینند و روح مدنی و اجتماعی آنان رو به خاموشی نهاده است؛زیرا مردمی که همهء آرزوها و آرمانهای تاریخی و فرهنگی خویش را در وجود شخصی واحد1میریزند،هرگز در اندازههای واقعی خود ظاهر نخواهند شد و همواره چشم به ستارهای دیگر دارند تا در مجلس آنان بدرخشد و ماه مجلس شود.
پس عید،نزد مسلمانان و در فرهنگ اسلامی،با عبادت،و از همین رهگذر با خدا پیوند میخورد و همهء عظمت و هیبت معنوی خود را نیز وامدار همین پیوند آسمانی است؛چنانکه امیر مؤمنان،مولای متقیان،علی(ع) کسی را سزاوار عید فطر میشمارد که به روزه توفیق یافته و به قیامهای شبانه انس گرفته است:«انما هو عید لمن قبل الله صیامه و شکر قیامه2؛ امروز،عید کسی است که خداوند روزهء او را پذیرفته و شبزندهداریاش را سپاس گزارده است».
شست و شوی بدن و بر تن کردن جامعهء پاک و نظیف،قرار گرفتن در صفهای نماز،شنیدن خطبههای امام حاضر در محراب،در آغوش کشیدن همدیگر،سهیم کردن دیگران در اموال و شادیهای خود با پرداخت زکات فطر،نگاههای مهربانانه به هم کیشان و همراهان،فشردن دستهای یکدیگر،درحالیکه روزی به آسمان دارد و دهان را به لقمهء صباح گشودن پارهای از توصیهها و دستورهایی است که روز اول ماه شوال را عید میکند و رمضان را تا دیداری دیگر به بدرقه میآید."