خلاصه ماشینی:
"در دیدگاه او روانکاوی فروید نشان میدهد که رؤیاها، نشانگان روان رنجوری و دیگر پدیدارهای روانشناختی به ظاهر غیر عقلانی،معقولیتی تام و تمام دارند و میان عقلانیت و ضد عقلانیت نیز ارتباط وجود دارد.
نظریهء فروید مبنی بر این که«واقعیت روانی،عامل اساسی روان رنجوری است»،در اینجا نکتهای منحرفکننده و فریبدهنده دارد و آشکارا موضوعی را پنهان میکند؛زیرا این طرح را به دست میدهد که تنها نگرانی و توجه فروید این است که دلایل ذهنی نشانگان را کشف کند تا ریشهء آنها در تجارتی ذهنی که به وجودشان میآورند بجوید.
با این حال،پیش از آنکه ببینیم او چگونه این کار را انجام میدهد، مفاهیم بسیاری در اینجا نیازمند توضیح و توجیهاند؛زیرا سخن گفتن از احساسات،به عنوان مواردی عقلانی یا غیر عقلانی،نگرشی دربارهء طبیعت آنها را به چالش میکشد که در تمام اندیشهء دوران روشنگری جریان دارد.
اما چه چیز واکنشی قابل درک را ایجاد میکند؟ این پرسش موارد دشواری را به ویژه در زمینهء روانکاوی موجب میشود؛ زیرا یکی از نتایج کار فروید این بوده است که تصورات و اندیشههای ما را دربارهء بنیادیترین انگیزههای مردم به گونهای چشمگیر تغییر دهد.
این است که باید گفته شود عقلانیت و نیز دلایلی برای این پدیدارهای غیر عقلانی وجود دارد،اما این عقلانیت به خفیفترین و فرو کاستهترین شیوهء عقلانی عمل میکند:تحت شرایط سرکوب و ناخودآگاهی.
با این حال،در این مورد فروید عقیده دارد که خطا در همهء احتمالات به گونهای ناخودآگاه ایجاد شده است و باید با مفاهیم روان کاوانه توضیح داده شود."