خلاصه ماشینی:
"در تبیین مقام نورانیت اهل بیت(ع)ذکر چند نکته مقدماتی لازم است:نخست این که تمام موجودات،از آن جهت که مخلوق و ممکن الوجودند،دارای«مقام خلقی»و از آن جهت که متصل به علت العلل و واجب الوجودند،دارای«مقام نوری»اند.
دوم این که میزان شدت و ضعف مقام نوری به سعه وجودی موجود بستگی دارد و این اتصال قابل تقویت است و ظهور معیت خداوند با انسان مقولهای مشکک و دارای مراتب است.
حرف«ل»تأکید که بر سر«مع»در«لمع المحسنین» آمده است،بیانگر معیت ویژهای است که خداوند با مجاهدان راه خود دارد و اگر کسی در راه خدا و برای رسیدن به حق،با خلوص نیت تلاش و مجاهده نماید، چه جهاد با نفس و تزکیه آن باشد و یا جهاد برای احیای آموزههای شریعت،بیتردید هدایتهای ویژه خداوند شامل حال او خواهد شد.
در اینجا به بیان امام خمینی(ره)د رتبیین این حقیقت که«نور» منحصر به انوار محسوسه نیست بسنده میشود:نور نه فقط همین است که در مصداقهای عرفی است،علم نیز نوری است که خداوند آن را در دل هرکس از بندگانش که بخواهد میافکند.
انبیا و اوصیا(ع) چون هرگز حجابی بین آنها و فطرتشان نبوده و نخواهد بود-البته با تفاوتی که بین رسول اکرم(ص)و ائمه اطهار(ع)با سایر انبیا و اوصیا(ع)است،دائما از منبع نور و مقام نورانیت حق بهرهمند هستند،و از این نظر میتوانند به اذن الله و با حفظ جنبه عبودیت و بندگی و فقر،مانند حق علم و آگاهی داشته باشند،که این همان مقام خلیفهء اللهی است؛چنانکه در دعای رجبیه،که از ناحیهء مقدسه صادر شده، آمده است: «لا فرق بینک و بینها الا انهم عبادک و خلقک..."