خلاصه ماشینی:
"4-بینه یا شهادت دو عادل مبنی بر رؤیت هلال،به شرطی حجت است که هر دو نفر،خود،هلال ماه را دیده باشند؛اما اگر این دو شاهد خود ندیدهاند ولی از راه دیگری به حلول ماه شوال قطع یافته باشند،برای دیگران حجت نیست؛مگر این که شهادت بر شهادت دهند؛یعنی بگویند ما شهادت میدهیم که فلان عادل شهات بر رؤیت هلال داده است؛ در این صورت برای هر شاهد اولی دو شاهد لازم است؛یعنی باید چهار شاهد عادل شهادت آن دو نفر عادل،که خود رؤیت هلال کردهاند،را روایت کنند.
رؤیت هلال نیز از امور مصداقیه است و تا زمانی که فقیه در مقام نظر باشد،موضوع از مسائل تقلیدی نیست و مقلد باید به علم خود عمل کند؛ مثلا اگر مقلد هلال ماه را در غروب روز بیست و نهم رمضان رؤیت کرد، حتی اگرمجتهدش فردا را رمضان اعلام کند،مقلد باید به علم خود عمل کند،چون مورد از امور فتوایی نیست.
4-رؤیت هلال از امور تقلیدی و فتوایی نیست،مگر این که مرجعی در مقام حکم اعلام کند ماه رؤیتشده است،که این موضوع در زمان بسطید یک مجتهد برای سایر مراجع،خلاف قدر متین است و مجتهدان دیگر باید احتیاط کنند."