خلاصه ماشینی:
"در این مقاله ابتدا نظام قبیلهای از لحاظ ساختار اجتماعی و سیاسی مورد بحث قرار گرفته و سپس نقش قبایل به هنگام رحلت رسول خدا(ص)در جزیرة العرب و بویژه ابتدای دوران خلافت ابو بکر به طور مفصل تشریح شده است.
(33)بعضی از صحابه چون زیدبن ارقم این سخنان را به گوش پیامبر(ص) رسانیدند و حتی فرزند عبد الله بن ابی از رسول خدا(ص)خواست تا اجازه دهد پدرش را به قتل برساند ولی آن حضرت نپذیرفته و فرمودند آیا میخواهید دشمنان بگویند پیامبر یاران خود را میکشد؟ در جایی دیگر نیز(حادثهء افک)با وقوع درگیری لفظی میان سران اوس و خزرج نزدیک بود کار به درگیری میان مسلمانان کشیده شود.
البته این امر را باید در مورد قبایلی که نسبت به عدم دستیابی بنی هاشم و علی(ع)به قدرت معترض بودند مستثنی کرد زیرا برخورد با آنان هیچ گونه دلیل و توجیه شرعی به همراه نداشت از جمله قتل عام قبیلهء بنی یربوع و قتل مالک بن نویره و...
در عرصهء سیاسی این دوران که با ظهور سقیفه بنی ساعده و قدرت نمایی قبایل شکل میگیرد در مدینه(مرکز حکومت اسلامی) سه قبیله(در معنای عام)به طور جدی و فعال حضور دارند و هر یک میکوشند تا سیادت و رهبری را به (به تصویر صفحه مراجعه شود) قبیله خود اختصاص داده و دست دیگری را از آن کوتاه سازند."