خلاصه ماشینی:
"جمع بندی اکنون آنچه را گفتیم-که قطعا همهء مطلب نیست-جمع و خلاصه کنیم: 1-برای سؤالات دانشآموزان ارزش قائل باشیم و سعی کنیم روحیهء پرسشگری و جستجو را در آنان تقویت نماییم.
3-به دانشآموزان بیاموزیم که سؤال باید یا برای کشف حقیقتی باشد و یا حل مشکلی عملی؛و از طرح سؤالات پیاپی و مکرر و بیفایده باید پرهیز کرد.
موارد زیر را نیز میتوان به آنچه ذکر شد، افزود: 7-لازم نیست جواب همهء سؤالات در کلاس و یا در ارتباطی خصوصیتر احاله کرد.
9-سؤالاتی که در کلاس مطرح میشود میتواند وسیلهء پرورش عمومی بچهها شود؛یعنی جواب را از خود دانشآموزان خواست تا در تهیه پاسخ،همه شرکت کنند.
» گرم صحبت شده بودم که چشمتان روز بد نبیند،یکدفعه درب کلاس به شدت باز شد و آقای نیکو کلام!!که معاون مدرسه ما بود در حالی که رگهای گردنش از عصبانیت همچون شلنگی که در دست داشت بالا آمده بود گفت: «ببینم کدوم پدر..."