چکیده:
دانشگاهها به منظور به انجام رساندن وظایف و ارتقای کیفیت خود نیازمند چارچوب مناسبی برای مدیریت و انطباق با محیط جدید هستند. این پژوهش به دنبال تحلیل روابط ضمنی عوامل توانمندساز مدل تعالی (EFQM) به منظور به کارگیری آن به عنوان چارچوبی برای مدیریت و بهبود کیفیت در موسسات آموزش عالی است. جامعه آماری این پژوهش رئیسان، معاونان و دیگر پستهای ارشد دانشگاه یزد در سال تحصیلی90-1389 به تعداد 324 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 71 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. مقدار آلفای کرونباخ برآورد شده برای همه ابعاد این پرسشنامه بزرگ تر از 7/0 بود. هر هشت فرضیه در نظر گرفته شده در این پژوهش تایید شد و یافته ها نشان داد که رهبری و تعهد مدیران ارشد در مراکز به عنوان نیروی محرکه همه فرایندهای بهبود کیفیت و مدیریت کیفیت هستند.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش به دنبال تحليل روابط ضمني عوامل توانمندساز مدل تعالي (EFQM) به منظور به کارگيري آن به عنوان چارچوبي براي مديريت و بهبود کيفيت در مؤسسات آموزشعالي است .
هر هشت فرضيه در نظر گرفته شده در اين پژوهش تأييد شد و يافته ها نشان داد که رهبري و تعهد مديران ارشد در مراکز به عنوان نيروي محرکه همه فرايندهاي بهبود کيفيت و مديريت کيفيت هستند.
چارچوبي براي پياده سازي مديريت کيفيت جامع در آموزشعالي : در تعدادي از مطالعات چگونگي بهبود دانشگاهها به وسيله اصول و شيوههاي مديريت کيفيت تشريح و توجيه شده است ;١٩٩٩ ,Montano and Glenn ;١٩٩٩ ,Kanji and Tambi ;٢٠٠٠ ,Bieh١) (٢٠٠٠ ,Weller ;١٩٩٥ ,Spanbauer.
در مطالعات ديگري همچون دمينگ ، جوران و کرازبي بر مشارکت و همکاري در زمينه تعليم مدرسان (مربيان) تأکيد شده است ;١٩٩٧ ,Cullotta and Gonzales ;١٩٩٧ ,Allen) (١٩٩٨ ,Martin ;١٩٩٩ ,Landesberg ;١٩٩٤ ,Kosaku.
Foundation for Quality Management, 2003) در تجزيه و تحليل ساختار روابط مدل تعالي EFQM، مديريت فرايندها به عنوان رابط بين ديگر ابعاد و نتايج ظاهر شده است .
جدول ١- اطلاعات جمعيت شناختي نمونه مورد مطالعه (به تصویر صفحه مراجعه شود) سنجش متغيرها: به منظور سنجش عوامل کليدي و متغيرها، مدل تعالي EFQM به عنوان يک مرجع اتخاذ شده است ؛ به علاوه، يک انطباق از اين مدل براي زمينه آموزشعالي به وسيله باشگاه مديريت کيفيت ٤ اسپانيا توسعه يافته است .
در چندين مطالعه تجربي ارتباط مثبت بين مديريت کارکنان و مديريت منابع تأييد شده است Wilson and ;١٩٩٦ ,Johnson) (٢٠٠١ ,Flynn and Saladin ;٢٠٠٠ ,Collier.