چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ماهیت تکلیف و جنسیت در جهتگیری هدفی و خودتنظیمی دانشجویان شهر مشهد و نیز بررسی رابطه بین این دو متغیر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی و دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در سال تحصیلی 89-1388 بود. نمونه پژوهش شامل 400 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی و 400 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد بود که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی بود. نتایج پژوهش نشان داد که بین اهداف پیشرفت و خودتنظیمی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. هر سه نوع اهداف تبحری و رویکردی و اجتنابی با خودتنظیمی رابطه مثبت و معناداری داشتند. همچنین، بین زیرگروههای علمی از نظر خودتنظیمی تفاوت معناداری وجود داشت. دانشجویان گروه انسانی نسبت به دانشجویان گروه فنی و علوم پایه و دانشجویان گروه علوم پایه نسبت به دانشجویان گروه فنی از راهبردهای خودتنظیمی بیشتری استفاده می کردند. اما خودتنظیمی در زنان و مردان تفاوتی نداشت. همچنین، دانشجویان گروه انسانی از دانشجویان دو گروه دیگر متبحر تر و اجتنابی تر بودند. در مجموع، زنان از مردان هدفمندتر بودند.
خلاصه ماشینی:
خودتنظيمي ، اهداف پيشرفت ، فراشناخت و جنسيت مقدمه بسياري از پژوهشگران (٢٠٠٤ ,Cleary and Zimerman ;٢٠٠٨ ,Dgnat and Buttner) و نظريه پردازان حوزه يادگيري (٢٠٠٠ ,Zimmerman ;١٩٨٦ ,Bandura) عوامل انگيزشي و درگيري شناختي را عاملي مهم در توجيه رفتار و عملکرد تحصيلي دانش آموزان و دانشجويان مي دانند و به همين ١.
Simons et al) نيز معتقدند که افراد با جهتگيري هدفي عملکردي براي نشان دادن توانايي و عملکرد خود به ديگران تلاش مي کنند و به نظرهاي ديگران در باره خود توجه مي کنند که به نظر مي رسد اين اهداف که با تلاش و انگيزش رابطه اي ندارند، ويژگي رويکردي يا اجتنابي جهتگيريها به تمايل شخص براي دور شدن يا نزديک شدن به تکليف براي رسيدن به هدف اشاره دارد.
در حالي که نتايج برخي پژوهشها حاکي از تأثير نداشتن عامل جنسيت بر ميزان استفاده از راهبردهاي خودتنظيم هستند Anderman and Yuong ;١٩٨٩ ,Leen and Hyde) (١٩٩٤، نتايج برخي ديگر از پژوهشها حاکي از آن است که در استفاده از راهبردهاي خودتنظيمي در يادگيري تفاوتهاي فردي و گروهي وجود دارد که از آن جمله مي توان به مطالعه پنتريچ و ديگروت (١٩٩٠ ,Pintrich and De Groot)، زيمرمن (١٩٩٠ ,Zimmerman)، لي (٢٠٠٢ ,Lee)، پاجارس و ويلانته (٢٠٠١ ,Pajares and Viliante) و دوکورد و سليگمن Dweck and) (٢٠٠٦ ,Seligman اشاره کرد.
آيا ميزان جهتگيري اهداف در زنان و مردان تفاوت دارد؟ روش پژوهش نوع پژوهش با توجه به اهداف ذکر شده از نوع کاربردي است ، زيرا نتايج آن مي تواند مورد استفاده دست اندرکاران قرار گيرد و در زمينه هاي عملي مفيد واقع شود.