چکیده:
هدف از این تحقیق، بررسی شباهت ها و تفاوت های بخشش (بخشودن، بخشایش) از دیدگاه قرآن کریم و روان شناسی می باشد که به روش کتابخانه ای و روش تحلیل محتوایی، که نوعی تفسیر قرآن به قرآن است، انجام گرفته است. نتایج نشان می دهد که کلمه عفو، به معنای «نگرفتن انتقام دربرابر خطای دیگران توسط شخص قادری که حق انتقام گرفتن را دارد»، نزدیک ترین معنا با کلمه بخشش را دارد. هر دو دیدگاه بر تاثیر عفو در ایجاد صلح، افزایش بهزیستی روانی و رضایت از زندگی تاکید دارند. اما در قرآن کریم، علاوه بر بیان روابط بخشش با متغیرهای دیگر، فضل را علت بخشش می داند و عفو کردن را مشروط به شرایطی کرده است و همچنین با جهت گیری اخروی، بیشترین انگیزه انجام بخشش را در معتقدان به خود ایجاد می کند.
The purpose of this research is to examine the similarities and differences in the meaning of forgiveness in perspective of the Holy Qur'an and Psychology. This is done based on library and content analysis method، a kind of Quran to Quran interpretation. The results showed that the word aafw، means "not take revenge against the transgressions of others by a person who has the right to revenge.” has the closest meaning with the word forgiveness. Both views on the impact of forgiveness in peace، enhancing psychological well-being and life satisfaction are emphasized. However، the holy Quran introduces benefice، fazl. as the reason of f orgiveness in addition to mentioning the relation of it with other variables. The holy Quran also conditions forgiveness to some factors، and with its other worldly direction has created the most motivation in its believers.
خلاصه ماشینی:
"اما به علت اهمیت کلمه عفو و ارتباط آن با موضوع تحقیق،از روش تحلیل محتوایی،که نوعی تفسیر قرآن به قرآن است نیز استفاده گردید که پس از جمعآوری و تلخیص نتایج-تا آنجا که زمان و استعداد اجازه میداد-مفهوم بخشش از دیدگاه قرآن کریم حاصل گردید.
رویکرد انرایت بخشش را به عنوان واکنش روانشناختی تعریف میکنند که مشمول شش مؤلفه روانشناختی عدم عاطفه،قضاوت و رفتار منفی نسبت به خطاکار و وجود عاطفه،قضاوت و رفتار مثبت نسبت به همان خطاکار است )029,p,6002,thgirnH&,deeR( .
نتایج عفو برخی از نتایج عفو عبارت است از: -رفع خیانت از دیگران(بقره،187)؛ -رفع سختی از دیگران(همان)؛ -جلوگیری از تخلف دیگران(همان)؛ -یکی از نتایج عفو این است که اگر شخص عفو شده دوباره آن کار را تکرار کند،راه را برای انتقام کامل و شدید عفو کننده باز میکند(ماده،95)؛ -داشتن اجر در نزد خدا(شوری،40)؛ -عفو کردن مقدمه اصلاح کردن است،یعنی تا عفو نکنی(نادیده نگیری)،شرایط برای اصلاح آماده نمیشود(شوری،40)؛ -افزایش احتمال سپاسگزاری و تشکر فرد عفو شده وجود دارد(بقره،52)؛ -از نتایج عفودیگران،مورد عفوقرار گرفتن فرد عفو کننده،توسط خداوند سبحان است (نساء،149)؛ -عفو و صفح و غفران دیگران باعث میشود تحت شمول غفران و رحیم بودن خدا قرار بگیریم(تغابن،14).
اما قرآن کریم با بیان مزایای انسانی و اجتماعی بخشش مانند رفع خیانت از دیگران،رفع سختی از دیگران و جلوگیری از تخلف دیگران،ایجاد راه چاره برای افراد بیچاره،رفع صمیبت،بیتقوایی کمتر،به بعد اجتماعی و انسانی بخشش توجه بیشتری نموده است؛چیزی که در روانشنسی با وجود تأکید و ادعای بیشتر بر انسانگرایی از آن غفلت شده است و بیشترین تأکید را بر فواید بخشش در بهزیستی فرد بخشنده داشته است."