چکیده:
در برخی از روایات استدلالی برای معقولیت اعتقاد به خداوند و روز جزا ارائه شده است که مضمونی به این شکل دارد: اگر خدا و روز جزایی در کار بود، ما از ایمان خود بهره فراوان برده ایم و در صورتی که باور ما خطا از آب درآمد، زیانی نکرده ایم. این سبک استدلال، چندان مورد توجه متکلمان مسلمان قرار نگرفته است. با این حال، این استدلال قرینه ای در فرهنگ مسیحی دارد که به شرط بندی پاسکال معروف است و طبق پژوهش برخی از محققان از طریق نوشته های غزالی به فرهنگ مسیحی منتقل شده است. نوشته حاضر، پس از گزارش و تحلیل احادیث مرتبط، روایت مسیحی آن را تحلیل کرده و اشکالاتی را که بر این استدلال شده است، باز می گوید و قوت آن را می سنجد. بیشتر اشکالاتی که متوجه این استدلال شده، زاده بی توجهی به خصلت و کارکرد آن است. در نتیجه، به نظر می رسد که این استدلال همچنان کارآیی خود را دارد.
خلاصه ماشینی:
معقولیت ایمان سید حسن اسلامی اردکانی 1 چکیده در برخی از روایات استدلالی برای معقولیت اعتقاد به خداوند و روز جزا ارائه شده است که مضمونی به این شکل دارد: اگر خدا و روز جزایی در کار بود، ما از ایمان خود بهره فراوان بردهایم و در صورتی که باور ما خطا از آب درآمد، زیانی نکردهایم.
معقولیت ایمان در احادیث شیعه، شرطبندی پاسکال، معقولیت ایمان، استدلال عملگرایانه، غزالی درآمد هنگامی که دلایل له و علیه وجود خداوند، کارآیی خود را از دست میدهند و هر دو سوی قضیه یکسان به نظر میرسد، آیا همچنان ایمان به وجود خداوند معقول، و ایمان بر بیایمانی مرجح است؟ در سنت اسلامی و مسیحی به این پرسش پاسخ مثبت داده شده دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب است.
غزالی در برابر کسی که نسبت به آخرت شک دارد، این گونه استدلال میکند: اگر پس از آن که خانه را با غذایی که در آن بود، لحظهای ترک کردی و هنگام بازگشت، ناشناسی گفت که در نبودت، ماری به غذایت دهان فرو کرد و در آن زهر خود را ریخت و تو نیز احتمال راست گفتنش را میدهی، در این صورت آیا آن غذا را میخوری یا رهایش میکنی، گرچه گواراترین غذا باشد؟ وی خواهد گفت: دست به آن غذا نمیزنم و با خود میگویم: الکافی الاصول و الروضة و شرح جامع للمولی محمد صالح المازندرانی، ج3، ص37.
یکی از براهین اثبات وجود خدا، برهان نظم است؛ اما متکلمی مسیحی مانند ویلیام پیلی از آن برای اثبات حقانیت دیانت مسیحی استفاده میکند و متکلمان مسلمان برای اثبات "The Wager Argument", in The Routledge Companion to Philosophy of Religion, p.