چکیده:
اقتصاد دانش محور به دلیل ایجاد تحول سریع، زودبازده بودن سرمایه گذاری ها و تاثیرات شگرف بر رشد یکی از موضوع های جذاب اقتصادی در دو دهه اخیر محسوب می شود. نیاز به دانش فنی پیشرفته، مدیریت کارآمد و ایجاد ارزش افزوده قابل توجه در فعالیت های اقتصادی، ایجاد شرایط رقابتی سالم بین بخش دولتی وخصوصی و گسترش مشارکت در اقتصاد از جمله دلایل توجه به اقتصاد دانش است. در این پژوهش، مولفه های اقتصاد دانش محور در چهار حوزه عملکرد نظام اقتصادی، آموزش، نوآوری و ایجاد جریان دانایی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، بر رشد اقتصادی در ایران و کشورهایی همتراز ایران را با شاخص اقتصاد دانشی 3/2 تا 4 به شکل تطبیقی بررسی کرده ایم. فرضیه پژوهش این است که فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یکی از عوامل موثر بر اقتصاد دانش محور تاثیر به سزایی در رشد اقتصادی دارد و نوآوری در مقایسه با آموزش عامل اثر گذارتری در رشد اقتصادی محسوب می شود. یافته های این پژوهش- با استفاده از داده های سالانه دوره 1996-2007 در ایران و کشورهای با شاخص اقتصاد دانش همتراز ایران- نشان می دهد که شاخص های نوآوری وگسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه معنادار و مثبتی با رشد اقتصادی این کشورها داشته است.
During the past decades، it has been indicated that more knowledge leads inexorably to greater economic growth.This paper will study the role of the knowledge based economy components on economic growth in Iran and some selected countries during 1996-2007.The main hypothesis is that: ICT as a major factor has dominant effect in promoting economic growth. Comparison to education، the role of ICT is found to be greater than education in selected countries.Our findings based on panel data during 1996-2007 indicate that Innovation and ICT both have positive and significant affects on economic growth.
خلاصه ماشینی:
"اطلاعات شاخص برآورددانش بانک جهانی در کشورهای منتخب در سال ٢٠٠٧ متغیر امریکا کانادا استرالیا اروپا فنلاند ایرلند مالزی متوسط رشد سالانه GDP 2/01 2/10 3/17 1/91 1/8 7/12 5/61 شاخص توسعه انسانی 9/42 9/57 9/78 8/77 9/2 9/71 6/16 مقالات علمی به ازای یک میلیون 9/14 9/35 9/42 8/9 9/71 8/49 4/89 ثبت نام درسطح دوم آموزش 6/93 9/12 9/93 8/87 9/27 9/42 3/72 ثبت نام درسطح سوم آموزش 9/62 8/26 9/09 8/37 9/85 7/95 4/45 سرانه تلفن در ١٠٠٠نفر 7/86 6/86 8/71 9/18 8/29 9 6/64 سرانه کامپیوتر از ١٠٠٠نفر 9/7 9/55 9/39 8/43 8/33 8/48 7/12 سرانه استفاده کنندگان اینترنت از ١٠٠٠نفر 9/29 8/79 9/64 8/81 8/93 7 7/93 متغیر سنگاپور ترکیه کویت پاکستان ایران کل جهان متوسط رشد سالانه GDP 4/46 5/61 8/35 6/26 7/55 5/36 شاخص توسعه انسانی 8/19 4/42 7/68 2/17 4/2 4/02 مقالات علمی ازاءیک میلیون 9/21 6/98 7/19 2/45 4/5 7/52 ثبت نام درسطح دوم آموزش - 4/01 7/01 0/88 4/23 3/77 ثبت نام درسطح سوم آموزش - 5/3 3/79 1/59 4/62 5/42 سرانه تلفن در ١٠٠٠نفر 8/43 6/36 2/29 1/64 3/71 5/75 سرانه کامپیوتر از ١٠٠٠نفر 9/85 4/32 7/35 0/61 5/76 6/93 سرانه استفاده کنندگان اینترنت از ١٠٠٠نفر 9/07 6/64 7/07 3/53 4/64 6/46 مأخذ: (٢٠٠٧) KAM عملکرد مؤلفه های اقتصاد دانش محورشامل شاخص های عملکـرد بـا متغیرهـای تولیـد خـال داخلـی و سـرمایه گـذاری مسـتقیم خـارجی ، شـاخص آمـوزش بـا متغیررونـدهای دانـش آمـوزی و شاخص نوآوری با متغیرهای مخارج صرف شـده بـرای تحقیـق و توسـعه و پژوهشـگران شـاغل در تحقیق و توسعه و شاخص زیرساخت اطلاعاتی با متغیرهای تعداد کاربران اینترنـت و ضـریب نفـوذ تلفن ثابت دردوره ١٣٦٨-١٣٨٥مقایسه شده است ."