چکیده:
راهبرد امر به معروف و نهی از منکر میتواند مهمترین، عامترین و مؤثرترین نسبت بین قیام امام حسین(ع) و بسیج باشد؛ زیرا امر به معروف و نهی از منکر، تنها واجب مشترک بین خداوند، پیامبران، ائمه و مؤمنان است. این فریضه را میتوان به عنوان راهبردی محوری که سبب حیات و بالندگی دیگر فرایض و اصل دین میشود، محسوب کرد. امام خامنهای امر به معروف و نهی از منکر را یک واجب عمومی دانسته که در این میدان، بسیجیان باید پیشقدم باشند و این وظیفۀ بزرگ را بر دوش بگیرند. در این مقاله، راهبرد امر به معروف و نهی از منکر در سیرة امام حسین(ع) بررسی شده و به ویژگیهای عام و خاص و تکالیف عالمان جامعۀ اسالمی توجه شده است؛ زیرا امام حسین(ع) تأکید ویژهای بر تعهد عالمان دینی در انجام امر به معروف و نهی از منکر دارند. در نهایت، این امر در سیرة عملی امام حسین(ع) در دورههای مختلف زندگیشان و قیام عاشورا به عنوان جدیترین و آخرین مرحلۀ تکلیف مورد بررسی قرار گرفته است. بسیج تنها زمانی انطباق کامل با فرهنگ حسینی(ع) پیدا میکند که از این حیث خود را بازتعریف کند. در این مقاله، اطالعات موجود در فرمایشهای امام حسین(ع) در خصوص امر به معروف و نهی از منکر گردآوری و به فراخور بحث، چگونگی ارتباط آنها با وظایف و مسئولیتهای بسیج با تأکید بر رهنمودهای امام خامنهای آورده شده است.
خلاصه ماشینی:
"همچنین فرمودند: «الیزال الناس بخیر ما امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و تعاونوا علی البر و التقوی فاذا لم یفعلوا ذالک نزعت منهم البرکات و سلط بعضهم علی بعض و لم یکن لهم ناصر فی االرض و ال فی السماء»(طوسی، 5631، ج 61، ص 181)؛ تا وقتی که مردم امر به معروف و نهی از منکر کرده، همکاری در نیکی و تقوا داشته باشند، در راه خیر و فصلنامه(علمی - پژوهشی) مطالعات راهبردی بسیج / سال پانزدهم / شماره65 / پاییز 1931 خوبی هستند.
اکنون نیز به نظر میرسد، فریضۀ امر به معروف و نهی از منکر آنگونه که شایسته جامعه اسالمی است، مورد توجه نمیباشد و باتوجه به اینکه بسیج که به فرمایش امام خامنهای، امه یدعون الی الخیر است، باید به عنوان یک سیاست راهبردی به آن نگاه کرده، ضمن تبیین این راهبرد و تعیین شیوههای تحقق آن، سعی در مرسوم کردن آن در جامعه داشته باشد.
همان طور که از سیرة امام حسین(ع) فهمیده میشود، در طول زندگی ایشان، عمل به امر به معروف و نهی از منکر، امری مسلم و انکارناپذیر بوده است؛ تا حدی که میتوان آن را راهبردی محوری در فعالیتهای فرهنگی و سیاسی اجتماعی آن حضرت نامید؛ راهبردی که با در دستور کار قرار گرفتن آن، همۀ ابعاد این سنت پیامبر احیا خواهد شد و در صورت فراموشی، بقیۀ اعمال مانند حج و نماز، به وسیلهای در دست جباران و حاکمان طاغوت تبدیل میشود."