چکیده:
هدف از این پژوهش اعتباریابی و رواسازی آزمون اضطراب امتحان فریدبن (FTA) در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی بود. برای اجرای پژوهش، تعداد 328 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران به روش نمونه گیری نسبتی تصادفی انتخاب شدند. از روش تحلیل عاملی اکتشافی برای تحلیل داده ها و بررسی عامل های آزمون استفاده شد. برای برآورد پایایی آزمون، از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد. دامنه ضرایب آلفای کرونباخ برای آزمون 23 سوالی در نمونه ای به تعداد 328 نفر در گستره 0.83 تا 0.90 برای عامل ها در تغییر بود. ساختار عاملی آزمون اضطراب فریدبن بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی و به روش تحلیل مولفه های اصلی با استفاده از چرخش واریماکس به دست آمد. نتایج آماری نشان داد همه سوال ها، همبستگی مناسبی با کل آزمون دارند و نیازی به حذف یا تغییر سوالی نیست. مقادیر آزمون KMO و بارتلت حاکی از آن بود که آزمون مناسب ماتریس همبستگی در تحلیل عاملی است. در تحلیل عاملی به عمل آمده، تمام 23 ماده وارد تحلیل شدند و هیچ یک از ماده ها، همبستگی کمتر از 0.3 نداشتند. فرم فارسی آزمون اضطراب امتحان فریدبن با 23 ماده و 3 عامل استخراج شد. لذا می توان نتیجه گرفت آزمون مذکور در جامعه دانشجویان ایرانی نیز از پایایی و اعتبار خوبی برخوردار است. و برای اجرای پژوهش های گوناگون در زمینه اضطراب امتحان دانشجویان قابل استفاده است.
خلاصه ماشینی:
اعتباریابی و رواسازی آزمون اضطراب امتحان فریدبن : فرم فارسی فرشته باعزت ١*،منصوره سادات صادق ٢ ، ** راضیه ایزدی فرد*** ٣،، شرمین روبن زاده ٤ **** چکیده هدف از این پـژوهش اعتباریـابی و رواسـازی آزمـون اضـطراب امتحـان فریدبن (FTA) در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شـهید بهـشتی بـود.
Sarason & Mandler به هرحال، گرچه پیشرفت تحصیلی از عوامل متعـددی تـأثیر مـی پـذیرد، امـا بـه سـادگی نمی توان نقش اضطراب امتحان را در ارزشیابی فرد نادیده گرفت .
در زمینة شیوع اضطراب امتحان در دانش آمـوزان ایرانـی گزارشـی در دسـت نیـست ، امـا می توان بر پایة برخی پژوهش ها از جمله پژوهش ابوالقاسمی (١٣٧٤)برآورد کرد کـه نزدیـک به ٢٠تا ٣٠ درصد مـوارد افـت تحـصیلی در دانـشجویان بـه علـت اضـطراب امتحـان اسـت (بیابانگرد، ١٣٧٨).
با عنایت به آنچه گذشت با توجه به شـیوع بـالای اضـطراب امتحـان در دانـش آمـوزان و دانشجویان ایرانی و از سوی دیگر نقش مهمی که این اختلال می تواند بر عملکرد افـراد داشـته باشد، و نیز فقدان ابزار مناسب برای سنجش مؤلفه های گوناگون این اختلال در ایران ، پژوهش حاضر در پی جستجوی تعیین روایی و اعتباریابی برای فرم فارسی این آزمون است تا شـاید از آن طریق بتوان ابزاری مناسب برای تشخیص این اختلال فـراهم آورد.
1. Friedman & Jacob توجه شود که در عامل تنیدگی قرار گرفته اند،، به نظر می آید این سؤالها بـرای دانـش آمـوزان ایرانی بیشتر تنیدگی را نشان می دهند تا خطای شناختی .
در پژوهش حاضر تحلیل عاملی در خرده آزمون اضطراب امتحان نشان داد که این خرده آزمون دارای سه عامل اصلی است .