خلاصه ماشینی:
پیکاسو و ماتیس و هنرمندان سبک پاریس از عملکرد ماسکها و مجسمههای افریقایی اطلاع نداشتند، ولی ظاهر آنها، روحانیت و آزادی اجرا و فرار از طبیعتگرایی صرف، که هنر اروپا و غرب را از زمان رنسانس در قبضة خود داشت، آنها را جلب کرد.
در حدود دو قرن است که کشورهای غربی ماسکها و مجسمههایی را از این مراسم جمعآوری کردهاند، که هرچند عدهای از کیفیت هنری ضعیفی برخوردارند، ولی در اصالت آنها نمیتوان شک کرد.
در کارهای اصیل، هنرمند فقط برای کمک به قبیله و با ایمان و فکر راسخ خود کار میکند و در کارهای بعدی بیشتر مسائل مادی زندگی مطرح است.
بهعقیدة این مردم، در اثر تنبلی مردم و کشاورزان، روح چیوارا از زمین رخت برکشید و رقص دونفرة یک زن و یک مرد، که هر کدام ماسک ویژة خود را دارند، نشان شرکت هر دو در کوشش و کار سخت برای کشت خوب و برداشت محصول بیشتر است.