خلاصه ماشینی:
نظم، سختکوشی، چشم بادامی، هیروشیما، ناکازاکی، هوکوسای، هایکو، فوکودا، کامیکازه، کوروساوا، سامورایی، هاراگیری، کوبو آبه، اوریگامی؛ با چنین تصاویر ذهنی پوسترهای این نمایشگاه را در خاطرم مرور کردم؛ گرچه تلاش طراحان برای همدردی با کشور و ملتی که چنین فاجعهای را پشت سر گذاشتهاند، قابل تحسین بود، اما بیان بصری اغلب پوسترها عبارت بودند از: لکه سرخ، که تفاوت اندکی با پوستر کناریاش داشت، و نشانهای از پرچم ژاپن، که اتفاقا بیان گرافیکی قویای دارد.
از خودم میپرسم اگر این زلزله در برمه، کامبوج و یا تایوان آمده بود، آیا پرچم آن کشورها پتانسیل ساخت این همه پوستر را در خود داشت؟ این دایره سرخ، بهعنوان عنصری اصلی ویا عنصری مکمل، در هفتادونه پوستر حضور داشت؛ بهعبارتی، هفتادونهدرصد آثار با استفاده از این دایره خلق شده بودند.
(ایران) از نظر بیان مفهومی و تصویری شاخص و بهیادماندنی بودند؛ گرچه عنصر بسیاری از پوسترهای این گروه از طراحان را همان دایره سرخ تشکیل میداد، اما توانایی ذهنی و خلاقیت آنها در استفاده از همین دایره در کارشان بهخوبی مشهود بود.