خلاصه ماشینی:
بحران ناشی از گسترش بازار خریدوفروش آثار تجسمی و بهخصوص نقاشی سبب شده نقش خریداران این آثار جلا و پررنگی ویژهای بگیرد و موازنة قدرت در میان قطبهای چهارگانة منتقد، هنرمند، مخاطب و خریداران آثار هنری برهم بریزد و هنر و ساختارهای بنیادینش تحت استیلای سرمایه قرارگیرد.
در راستای رواج این موج هنری میتوان رد پای نشریاتی همچون "حرفه: هنرمند" را جستوجو کرد که با معرفی هنرمندان فیگوراتیومحوری چون لوسین فروید، اد ندروم و بسیاری دیگر، طرح کلی این راه پرخطر را ترسیم کرد؛ راهی که در آن موازنة قدرت میان ارکان چهارگانة منتقد، هنرمند، مخاطب و خریدار آثار هنری بهطرز باورنکردنی برهمخورده و دیگر چگونگی حیات جامعة تجسمی ـ و بهخصوص نقاشی ـ نه در دست منتقد و هنرمند، بلکه در دست سازوکار سرمایه و مناسبات بازار هنر افتاده است.