خلاصه ماشینی:
البته، این به معنای پیروی علم جامعهشناسی و اقتصاد از هنر بازاری و کمارزش نیست، بلکه این علوم معتقدند قانون عرضه و تقاضا برای هنر ناب، نخبهگرا و والا نیز صادق است.
ویژگیهای اقتصادی دو نوع بازار هنر دو نوع هنر هنر نخبهگرا هنر عامگرا نوع تولید آفرینش هنری صنعت هنری نوع بازار گریز از بازار گسترده و ایجاد بازار محدود استقبال از بازار گسترده نوع خرید خرید برای سرمایهگذاری خرید برای مصرف نوع اقتصاد تجارت هنر مصرف هنر نوع فروش انحصاریشده توسط گالریها و خانههای حراج عمومیشده توسط رسانهها در بازار مصرف بنابراین، هنر مدرن، که با رد ارزشهای زیباشناسانة هنر اشرافی بهوجود آمد، بهزودی برای تداوم حیات و بقای خود به بازار انحصاری سرمایهداری پیوست.
این بازار ویژگی «عرضة اضافی» دارد؛ یعنی هنرمندانی که خواهان یا قادر به فروش محصولات کار هنری خودشان هستند، بیشتر از خریداران است.
2. ویژگی دیگر بازار هنر، ایجاد رقابت انحصاری توسط واسطههای فروش است.
بااینحال، ارزشگذاری اقتصادی از زیبایی، سلیقه و ذوق هنری مسألة مبهم و پیچیدهای است که موجب عدم اعتماد برای سرمایهگذاری در بازار هنر میگردد.
درمجموع، دلالان و نگارخانهها به سهطریق در فروش تابلوهای نقاشی فعالیت می کنند: راه اول؛ خرید حق مالکیت اثر توسط نگارخانهدار و پرداخت دستمزد به هنرمند است.
این رویه موجب میشود نقاش بالاترین قیمت را برای اثر خود برگزیند.
مکانیزم بالا استراتژی خوبی است برای افزایش قیمت در بازاری که توسط نگارخانهداران و دلالان هنر محدودشده.
ازاینرو، هنرمند ناگزیر است اثر هنری خود را به بازار اقتصادی بسپرد.