خلاصه ماشینی:
تصاویر مرعوبکنندة برت وستون1 مهدی فروغی تبارشناسی انتزاعگرایی در عکاسی در دهههای آغازین قرن بیستم، تاریخ هنر شاهد دگرگونیهای مهمی بود که نهتنها بر مسیر هنرهای دیرینه مثل نقاشی تأثیر گذاشت، بلکه تعاریف و زبان عکاسی را نیز دستخوش تغییر کرد.
پسازاینها، ادوارد وستون نیز در اوایل دهة 20، با استیگلیتز و استرند آشنا شد و به عکاسی صریح روآورد (این موضوع را در پاراگرافهای بعدی بهتفصیل مورد بررسی قرارخواهیمداد).
گفتنی است، پس از وستون، انتزاعگرایی با دیدگاههایی متفاوتتر به سویههای مختلفی گسترش پیدا کرد، که از آن جمله میتوان به آثار ماینور وایت، با آرمان عکاسی استعارهای اشاره کرد.
چنان که وی در یادداشتهای روزانهاش مینویسد: "او در چهاردهسالگی کارهای بهتری ارائه میدهد، حتی نسبت به خود من در سیسالگی!"3 سرانجام تاریخ عکاسی، در سالهای پایانی دهة 20 شاهد شکوفایی اعجابآور ادوارد وستون و نماهای بستة انتزاعگرایانة او بود.
گفتنی است، این مطلب را خود ادوارد وستون نیز در یادداشتهای روزانهاش به این مطلب اشاره کرده است.
بهنظر میرسد که ادوارد وستون کوشیده تا با نزدیکشدن به سوژه، انتزاعجویی در ثبت تصویر و کماهمیتکردن ماهیت سوژه، جوهرة اشیا را در تصویرش بازشناسد (همان طور که خودش بارها گفته بود7؛ از این منظر بهنوعی میتوان این روند را "شهودی" تلقی کرد.
بهنظر میرسد تصاویر برت وستون در مرز بین تصویر انتزاعی و تصویر بازنمایاننده قرار دارند؛ به این معنی که ما در اغلب موارد و درابتدا تصویری را میبینیم که از سطوح سیاهوسفیدوخاکستری تشکیل شده، اما از دقت و وضوح تصویر عکاسی نیز برخودار است و پس از چندلحظه درنگ، آرامآرام ماهیت عناصر موجود در تصویر برایمان هویدا میشود.