خلاصه ماشینی:
روشنگر بیان کرده، در زمان مدیریت "سازمان کتابهای جیبی"، این ایده را راهحلی برای انس مردم ایران با کتاب میدانسته.
شیوة انتخاب کتابها این طور بود که به ناشری مراجعه و برای تجدید چاپ یکی از کتابهای او کسب اجازه میشد.
"سازمان کتابهای جیبی هر شنبه یککتاب را در تیراژ دههزار نسخه منتشر میکرد؛ یعنی در 1352 عنوان کتاب با تیراژ پانصدوبیستهزار نسخه، بهای کتابها بیست یا بیستوپنج یا سی ریال بود.
روشنگر از استادانی چون زمان زمانی، پرویز کلانتری، فرشید مثقالی، نورالدین زرینکلک، و شادروانان: پایان، هرمز وحید و هانیبال الخاص بهعنوان طراحان جلد کتابها بهنیکی یاد میکند و جریان طرح جلد کتاب نیما یوشیج را اینچنین عنوان میکند: "شادروان هانیبال الخاص، که از دوستداران نیما یوشیج بود ـ هنگامی که باخبر شد ما داریم برگزیدة اشعار نیما یوشیج را در دههزارنسخه چاپ میکنیم، طرح روی جلد این کتاب را داوطلبانه دراختیار ما گذاشت".
پس از ترک صنعتیزاده و روشنگر از "فرانکلین" و "سازمان کتابهای جیبی" به این نام خوانده میشود.